מדריכים וטיפים, מקררים כללי

דירוג אנרגטי למקרר – למה זה חשוב?

דירוג אנרגטי למקרר

העשור האחרון הציף אץ המודעות לאיכות הסביבה ביתר שאת. מונחים כמו אנרגיה מתחדשת, אנרגיה סולארית, טביעת רגל פחמנית, טכנולוגיות נקיות ודירוג אנרגטי הפכו לשגורים בפינו ומשפיעים על כל תחום בחיינו, כולל תחום הצריכה. כאשר אנחנו מדברים על רכישת מוצרי חשמל, המינוח דירוג אנרגטי שב ועולה, וכולנו יודעים שאנחנו צריכים לרכוש ציוד חשמל שהדירוג האנרגטי שלו הוא A, צריכים להתרחק מכאלה המסומנים מ-G, אבל, ברוב המקרים, אם תשאלו אותנו, אנחנו לא בדיוק בטוחים למה.

אם כן, מהו דירוג אנרגטי למקרר, ובכלל למוצרי חשמל?

הדירוג האנרגטי מסמל את רמת האנרגיה הנקייה בה עושה מוצר החשמל את השימוש בעת פעולתו. אנרגיה נקייה פירושה אנרגיה שאיננה פולטת גזי חממה ומצמצמת השפעות שליליות נוספות הנלוות לשימוש באנרגיה. על מנת להגיע למצב בו נעשה שימוש מרבי באנרגיה נקייה, עוברים מכשירי החשמל אופטימיזציה, שמטרתה לוודא כי הם מבצעים את המטרה שלשמה יוצרו, תוך ניצול מדויק של האנרגיה הנדרשת להם ולא יותר ממנה. הדירוג האנרגטי מצוין בסקאלה של מ-A ל-G כש-A מסמל מכשיר חשמל יעיל ו-G מכשיר בזבזני. גם אם מטרת הדירוג האנרגטי הייתה השמירה על כדור הארץ, הפועל היוצא מכך, הוא שמכשירי חשמל שהדירוג האנרגטי שלהם הוא A הם מכשירים חסכוניים יותר, אשר ניצולת החשמל שלהם היא אופטימלית. כך שרכישה של מכשיר כזה מבטיחה חסכון משמעתי וקיצוץ ניכר בעלויות החשמל. (מכאן מגיע החקיקה בזיכרוננו כי מכשירי חשמל המסומנים ב-A רצויים לנו יותר, ולכן, הם אלה שאנחנו מחפשים).

מומלץ לקרוא גם: כיצד לבחור מקרר?

האם דירוג אנרגטי הוא הנתון היחיד שיש לבדוק?

דירוג אנרגטי למקרר הוא רק אחד משני הנתונים המשמעותיים, המעידים על היותו משתלם (או לא משתלם) לרכישה. הנתון השני הוא צריכת החשמל שלו. בעוד דירוג אנרגטי נקבע על פי כמה מהאנרגיה שהוא צורך אכן מופנית לקירור, צריכת החשמל תלויה בהספק שלו ובמשך הזמן שהוא פועל. מכיוון שמקרר פועל באופן רציף ומחובר כל הזמן לחשמל, מומלץ לוודא כי צריכת החשמל של המקרר נמוכה ככל האפשר.

קרא גם: חשיבות הדירוג האנרגטי של מקררים

טיפים לשימוש יעיל במקרר ולחסכון בחשמל

אתר משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים ריכז עוד מספר טיפים חשובים, אשר עוסקים בדרכים בהם ניתן לחסוך אנרגיה בעת שימוש במקרר:

ניתן למצוא שם מספר טיפים שנוגעים למיקומו של המקרר:

  • יש להציב את המקרר במקום מוצל מאחר וקרינת השמש מוסיפה לו חום מיותר ומגדילה את העומס עליו.
  • יש להקפיד על מרווח של עשרה ס"מ בין הדופן האחורית של המקרר לבין הקיר, מרווח של 15 ס"מ לפחות בין המקרר לתקרה או למדף שמעליו ובכל אחד מצדדיו יש להותיר מרווח של לפחות חמישה ס"מ, על מנת לאפשר תנועת אוויר חופשית לאוורור המעבה שבצידו האחורי של המקרר.
  • יש למקם את המקרר במקום המאפשר פתיחה נוחה וקלה של הדלת, כדי לקצר את משך הפתיחה.
  • יש להרחיק את המקרר ממכשירים פולטי חום (תנור בישול ואפייה, מצנם, מדיח כלים וכד’).

מחפש מקרר קטן? קרא גם: איך לבחור מקרר קטן – דגשים חשובים

וגם, באופן מועיל לגמרי, צוינו שם מספר טיפים הנוגעים לטמפרטורת המקרר ולשמירה על יציבותו:

קירור מוגזם צורך אנרגיה מיותרת, לכן, יש לכוון את התרמוסטט לדרגה המתאימה, במקררים שהינם בעלי שני תרמוסטטים נפרדים, יש לדאוג לעשות זאת בנפרד בכל אחד מהם.

מומלץ להימנע מהכנסת מזונות חמים למקרר, כדי שלא להוסיף עומס מיותר על מערכת הקירור.

יש להקפיד למנוע הצטברות קרח בתא ההקפאה, מאחר והדבר גורם לפגיעה ביעילות המקרר ולצריכת אנרגיה מיותרת.

יש לבדוק את איטום דלת המקרר באמצעות סגירת הדלת על דף נייר. במידה והדף נופל, הדלת איננה אטומה ויש לטפל בכל מיד.

גורמים נוספים העלולים להשפיע על צריכת החשמל של המקרר שלכם

  • חלק מהמקררים המודרניים המשוכללים יותר מצוידים במנגנונים לשמירה על רמת טמפרטורה אחידה במקרר לאורך הזמן. פתיחת דלת המקרר לצורך הוצאה או הכנסה של מזון גורמת לזיהוי שינוי הטמפרטורה ומנוע המקרר מופעל בעוצמה רבה יותר, על מנת להשיב את הטמפרטורה לטמפרטורה הקודמת והמאוזנת. כל קפיצה כזו עולה לכם בחשבון החשמל שלכם.
  • בחלק מהמקררים הקטנים יותר (בחלק ממקררי הסטודנטים, למשל) אין דלת חיצונית נפרדת לתא ההקפאה, אלא אך ורק סוג של דלת/תריס פנימי, כך שכל פתיחה של דלת המקרר המשותפת לתא ההקפאה ולמקרר משפיעה גם על טמפרטורת תא ההקפאה.
  • מצבורי אבק, לכלוך וקורי עכביש המכסים וסותמים את המעבה שבצידו האחורי של המקרר ומפריעים לאוורור שלו, מה שגורם למנוע לעבוד קשה יותר.

גם אם אינכם מתעניינים בנושא איכות הסביבה ועתידו של כדור הארץ איננו נמצא בראש מעייניכם, ייעול צריכת החשמל של המקרר שלכם, על ידי אימוץ חלק מהטיפים, יכול בהחלט להקל על חשבון החשמל שלכם ולצמצם אותו באופן ניכר.

לסיכום:

כיום, רוב מוצרי החשמל החדישים, ומקררים ביניהם, נושאים תווית עליה מצוינים צריכת האנרגיה של המוצר, נתוני התפוקה שלו ואף הדירוג האנרגטי (כאמור, באותיות A עד G). לכן, בבואכם לבחון ולהשוות בין המקררים המוצאים חן בעיניכם, בדקו את הדירוג האנרגטי של אחד מהם, ואל תשכחו לבדוק גם את צריכת החשמל שלו. שני גורמים אלה יאפשרו לכם לקבל נתוני מצב עדכניים ומציאותיים ככל האפשר על המקררים השונים ביניהם אתם עורכים את ההשוואה.

ליעוץ מקצועי, פנו אל המומחים למקררים קטנים, לנדרס טריידינג בע"מ.