מקררים כללי, תרבות היין ומקררי יינות

האם יין בהכרח משתבח עם השנים?

אחד המיתוסים הידועים והמוכרים ביותר הקשורים ליין הוא המיתוס לפיו כל יין באשר הוא הולך ומשתבח עם השנים. למעשה מדובר במיתוס כה נפוץ, עד שהוא הפך במהלך ההיסטוריה למחמאה שנאמרת בדרך כלל לאדם ביום הולדתו או לאדם שלא יצא לכם לפגוש אי אילו שנים. במידה וגם לכם יצא לשמוע את המיתוס הזה, צר לנו לבשר לכם שמדובר בטעות. אמנם מדובר על טעות רווחת ביותר, אך עדיין – מדובר בטעות לכל דבר ועניין.

גפנים ויין

בכל מיתוס יש גרעין של אמת
ראשית חשוב לציין כי אמנם ישנם יינות מסוימים שמשתבחים עם השנים, אך ברוב המוחלט של המקרים לא כך הם פני הדברים. יין שמשתבח עם השנים הוא יין אדום בעל פירותיות נמוכה, חומציות המביאה אותו לכדי איזון ומעניקה לו רעננות וכמות נדיבה של טאנינים. מדובר למעשה על שלושה מרכיבים שככל שיהיו יותר נוכחים יותר ביין, כך הסיכויים שלו להשתבח עם השנים גבוהים יותר.

מדובר בעיקר על יינות אדומים מיקבים איכותיים ומשנות בציר מוצלחות. אי לכך, כל היינות המבעבעים, היינות הסמוקים, הוורודים, הלבנים או יינות הקינוח, אינם ברי התיישנות.

להיכנס לעובי הקורה
חשוב להבחין בין שני מצבים שונים שיכולים להתרחש במהלך הזמן שבו נמצא היין באחסון. המצב הראשון הוא קלקול של היין והמצב השני הוא היחלשות של היין. להלן ההבדלים המרכזיים בין שני המצבים הנ"ל:

  • יין מקולקל – כאשר מאחסנים את היין באופן שאינו מתאים לו, כלומר בתנאים לא נכונים מבחינת טמפרטורה, לחות וקרינה, היין עלול לאבד לחלוטין את צבעו ואף להחמיץ. תופעות אלו יכולות כאמור להתרחש מפאת האחסון הלא תקין אך אין זה מן הנמנע שהיין היה מקולקל כבר במעמד הרכישה. תופעות אלו יתרחשו לכל יין לרבות היינות המשובחים ביותר.
  • יין ש"הלך לאיבוד" – לפני שהיין מתקלקל עוברים עליו תהליכים שונים הפוגעים באיכות שלו. תהליכים אלו גורמים ליין לאבד את האופי המיוחד שלו. כך לדוגמה יין שמטבעו ניחן בארומה של פירות יער, דובדבנים ופרחים, יהפוך במהלך הזמן ליין בעל ארומות של וניל או שוקולד שאינן הולמות אותו.

למעשה קיים חלון זמנים מיוחד שבו היין ראוי לשתייה כשמעבר לחלון ההזדמנויות הזה, היין כבר מאבד מאופיו ומאיכותו. בשלב מאוחר יותר, אם מפאת תנאי האחסון ואם מפאת משך הזמן שבו נמצא הבקבוק באחסון, היין נוטה להתקלקל.

כיצד ניתן לספק ליין את התנאים המתאימים ביותר עבורו?
על מנת לאפשר ליין להתפתח בבקבוק במידה ומדובר ביין איכותי ועל מנת למנוע את הקלקול של היין או לכל הפחות להאריך את חלון השתייה שלו, מומלץ מאוד להצטייד במקרר יינות איכותי. מקרר יינות איכותי לשימוש ביתי מאפשר לכם לספק ליין את הטמפרטורה האידיאלית עבורו, את תנאי הלחות המתאימים ביותר ואת ההגנה שלה הוא זקוק מפני קרינת השמש. לחיים!