מקררים כללי, תרבות היין ומקררי יינות

המדריך לאחסון יין נכון

קניתם יין משובח ממיטב כספכם. האם כדאי לפתוח אותו מיד? האם צריך לקרר אותו? כמה זמן? איך שומרים עליו לאחר הפתיחה?

מקרר ליין - לנדרס

ראשית כל, חשוב לדעת ולזכור כי רק היינות המשובחים ביותר נהנים מיתרונות האחסון לטווח ארוך.
רוב היינות נשמרים בצורה טובה לאורך מספר שנים בלבד מיום בקבוק היין. אם אתם מחפשים יין בשביל לשמרו לאורך השנים, כדאי לשקול קודם כל השקעה באחסון היינות – מקרר ליין.

איפה נשמור על בקבוקי היין שלנו?

אם לא התברכת במרתף יינות קריר ולא לח מדי , ניתן לאלתר בעזרת כמה מדפי עץ. הוציאו את המטבח או חדר הכביסה מחוץ לתחום, וכל מקום שבו טמפרטורות חמות עלולות להשפיע על היין. חפשו מקום/חדר שהשמש לא נכנסת אליו ישירות. ניתן גם לקנות מקרר ליין אשר ישמור בבטחה בטמפרטורה ובלחות הנכונים לשמירה על היין.
חברת לנדרס מתמחה בייצור ושיווק מקררים ליין בגדלים שונים.
מתי זה הזמן הנכון לשדרג את תנאי אחסון היין שלכם? תשאלו את עצמכם את השאלה הבאה: כמה כסף הוצאת על תחביב היין שלכם? אם יחידת קירור ב1000 דולר מייצגת פחות מ25% מתקציב קניית היין שלכם השנתית שלכם – זה הזמן לחשוב על הגנת ההשקעה שלכם.

מה לחפש בעת רכישת מקרר ליין?

מקררי יין (אפילו הבסיסיים ביותר) הם יחידת אחסון עצמאית הנועדה לאחסון יין ושמירה על טמפרטורה קבועה. יש כאלו המותאמים להגשת יין ולא לאחסון לטווח ארוך. מקררים ליין משתנים בצורה שהם מותאמים ליין. יש לקחת בחשבון האם תרצה שיוכלו לראות את תכולת המקררר מבחוץ? ? כמה קל יהיה להוציא בקבוק בעת הצורך? האם יש מדפים המחליקים החוצה? יש לקחת בחשבון את גודל וצורת הבקבוק.
יש לתת תשומת לב גם לדלת המקרר – האם זה יותר חשוב לכם לראות את תוכן המקרר או להגן עליו מפני אור וקרני שמש? האם הזכוכית שקופה? כהה? עמידה בפני קרני UV?

ועכשיו, מספר טיפים ודגשים חשובים לאחסון נכון של היין ושמירתו לאורך זמן:

  • שמירה על קירור – חום הוא האויב מספר 1 של היין. טמפרטורות הגבוהות מ21 מעלות צלזיוס (או 70 מעלות פרנהייט) יגרמו ליין להתיישן במהירות גדולה יותר מהמצופה. ואם היין מקבל יותר מדי חום הוא מתחיל להתבשל וכתוצאה מכך לגרום לטעם וארומה שטחיים. טווח הטמפרטורה האידיאלית נעה בין 7 ל-18 מעלות צלזיוס (או 45-65 מעלות פרנהייט). 12 מעלות צלזיוס נחשבות לטמפרטורה הטובה ביותר ליין. אם כי זה לא מדע מדוייק. אין מה לדאוג אם מקרר היין שלכם שונה מכך קצת במעלות כל עוד פותחים את בקבוק היין כמה שנים לאחר קנייתו.
  • לא יותר מדי קריר – שמירה על יינות במקרר הביתי שלנו היא בסדר גמור. אך זה לא הימור טוב לטווח הארוך. טמפרטורת המקרר הממוצע נופלת הרבה מתחת ל-18 מעלות צלזיוס מה שפוגע באחסון. מזון מתכלה וחוסר הלחות בסופו של דבר יגרמו לפקקי השעם להתייבש ולגרום לכניסת אוויר לבקבוק מה שיפגע ביין.
  • יציבות – יותר חשוב מהדאגה להגיע לטמפרטורת הקירור המושלמת, יש לדאוג להימנעות משינוי דרסטי וקפיצות בטמפרטורה. בנוסף לבישול הטעמים, ההתרחבות וההתכווצות של הנוזל בתוך הבקבוק עלולות לדחוף את הפקק או לכווצו. תשאפו לעקביות בטמפרטורה אך לא צריך להיות פרנואידים לגבי תנודות טמפרטורה קטנות.
  • כיבוי אורות – אור, במיוחד אור יום, עלול לגרום לבעיות פוטנציאליות באחסון לטווח הארוך. קרני ה-UV של השמש מבגרות את היין בטרם עת. אחת הסיבות שהיינן משתמש בבקבוקי זכוכית צבעוניים היא כי זה משמש מעין משקפי שמש ליין. נורות ביתיות לא יהרסו את היין אך יגרמו לתווית להכהות. נורות להט יהיו קצת יותר בטוחות מנורות פלורוסנט אשר פולטות כמויות מזעריות של אור אולטרה סגול.
  • לחות – חוכמה קונבנציונלית אומרת כי רמת הלחות המושלמת לשמירה על יין הינה 70% . התאוריה אומרת כי אוויר יבש, ייבש את פפקי השעם של בקבוק היין. זה לא יקרה לכם אלא אם כן אתם חיים במדבר או בתנאי אקלים ארקטיים. בין 50% ל-80% לחות זה בטוח. הצבת סיר מים במקרר ליין יכולה בהחלט לשפר את התנאים. לעומת זאת, לחות יתר עלולה ליצור עובש.
  • אחסון על הצד – לפי המסורת, בקבוקי יין אוחסנו על צידם על מנת לשמור את הנוזל כנגד הפקק, אשר בתאוריה אמור לשמור על היין מהתייבשות. אם הנכם מתכוונים לשתות את היין בטווח הקרוב – אין זה הכרחי. לעומת זאת, זה כן חוסך במקום במקרר היין שלכם.
  • לא לטלטל – ישנן תאוריות כי טלטול הבקבוק יכול לגרום לנזק ליין בטווח הארוך על ידי זירוז התגובות הכימיקליות במשקה. אספני יין רציניים יכולים לכעוס אפילו על התנודה הקטנה ביותר של היין.

עכשיו, כשקיבלתם את הטיפים הדרושים לאחסון נכון של יין – יישמו אותם ושמרו על היין שלכם בצורה הטובה ביותר לאורך זמן. לחיים!