מדריכים וטיפים, מקררים כללי

מה עושים כשהמקרר מקפיא?

מה עושים כשהמקרר מקפיא?

מקרר אמור לקרר, זהו, מן הסתם, הרעיון שמאחוריו. אבל מה קורה כשהמקרר שלכם מחליט "להגדיל ראש", לקחת את עצמו ברצינות רבה ולהפוך פתאום למקפיא?
מה עושים כשהמקרר מקפיא

אמנם, חלק מאיתנו ישמחו על שטח ההקפאה החדש שנוסף להם (לא, לא באמת, כי זה עלול להצביע על תקלה באחת ממערכות המקרר), אבל רובנו, היינו מעדיפים שדברים יעבדו כסדרם: המקפיא יקפיא, ואילו המקרר יקרר. תודה רבה, לא צריך יותר מזה, שכל אחד יבצע את המוטל עליו ולא יותר.

כיצד מקרר עובד?

על מנת להבין איך מקרר עשוי להתחיל להקפיא פתאום, עלינו להבין, בשלב הראשון כיצד עובד מקרר. לתהליך הקירור ישנם שני שלבים: בתחילת התהליך, המנוע החשמלי דוחס את הגז. דחיסה זו גורמת להתחממות הגז והוא מועבר במערכת צינורות שבחלקו האחורי של המקרר. המעבר גורם לחלק מהחום להשתחרר והגז הופך לנוזל. בחלקו השני של התהליך, נשאב הנוזל אל סליל קירור, אשר בו הלחץ נמוך יותר.

האנרגיה המועברת מדפנות הסליל הקירור אל הנוזל מקררת את הסביבה, במקרה שלנו – המקרר. על אותם עקרונות, פועלת גם מערכת מיזוג האוויר שלנו. בתוך המקרר, ישנה גם מערכת הפשרה אוטומטית, שתפקידה להפשיר את הקרח המצטבר בסייקלים של מספר פעמים אורך היממה.

כעת, נשוב לתקלה שלנו – מקרר שמקרר יותר מידי, ולכן, מקפיא את מוצרי המזון. למקרר כזה ישנן מספר תקלות שניתנות לפתירה בעצמכם, בעוד תקלות מעט מסובכות יותר תפורטנה בהמשך.

ראשית:

בדקו האם התרמוסטט שבמקרר מכוון בהתאם למה שמופיע בחוברת ההפעלה – לכל מקרר ישנה טמפרטורת הפעלה אידיאלית, אשר מצוינת בחוברת המצורפת למקרר. לרוב, כיוון ראשוני של התרמוסטט לטמפרטורה זו יכול להחזיק מעמד לנצח, אלא אם כן, כמובן, אתם, או מישהו מבני הבית, יחליט לשנות אותה בכוונה או בטעות. לכן, השלב הראשון הוא לוודא שהתרמוסטט מכוון לטמפ’ המתאימה.

נסו להוריד את רמת הקור במקרר – המתינו במשך מספר שעות ובדקו אם ישנה השפעה על מצב המוצרים במקרר ועל רמת הקירור שלהם.

בדקו האם דלת המקרר סגורה ואטומה כנדרש – אוויר רב הנכנס באופן קבוע מבחוץ עלול להתעבות על כל חלקי המקרר (כולל אלה הנדרשים להיות נקיים מקרח) ולהפוך לקרח, ותנועת האוויר בתוך המקרר עצמו, היא זו שתפזר (באמצעות המאוורר) את אותו אוויר קר-מאד בכל רחבי המקרר. בדקו את איכות האטימה על ידי הדלקה ידנית של האור במקרר וכיבוי האורות במטבח, בשעות הערב, או, על ידי "סגירת" דלת המקרר על דף נייר לכל אורכה של הגומייה המקיפה את הדלת במקומות שונים. גומייה אוטמת כהלכה אמורה שלא לאפשר לכם את משיכת הדף בקלות.

פנו מוצרים הצמודים לפתח יציאת האוויר או לדופן האחורי של המקרר – כפי שציינו בעבר, הסירקולציה (מעבר האוויר) שבתוך המקרר חשובה מאד ליכולתו לקרר כהלכה. מעברי אוויר חסומים או מוצרי מזון העומדים קרוב מידי למקור האוויר הקפוא יכולים להשפיע על כלל המוצרים במקרר.

במידה ואף אחת מדרכי הטיפול הבסיסיות הללו לא פתרה את הבעיה, תוכלו להזמין טכנאי מקררים, או, לחילופין, להמשיך לנסות לפתור בעצמכם את הבעיה, הפעם, בהתמקדות עמוקה יותר בתקלות נפוצות:

סיבה 1 – תרמוסטט פגום

תרמוסטט האחראי על בקרת הטמפרטורה מווסת את המתח למדחס, למנוע מאוורר המאייד ולמנוע מאוורר המעבה. כאשר התרמוסטט המבקר את הטמפרטורה אינו פועל כראוי, הוא עלול לגרום למערכת הקירור לפעול זמן רב יותר מהנדרש, וכתוצאה מכך, המקרר יהיה קר מדי. כדי לקבוע האם תרמוסטט פגום, סובבו את התרמוסטט מהמצב הנמוך ביותר לגבוה ביותר והקשיבו לו, אתם אמורים לשמוע קליק. אם התרמוסטט משמיע את הקליק, הוא איננו פגום. אם התרמוסטט אינו משמיע את אותו קליק, השתמשו במולטימטר לבדוק את הזרם. במידה וקיימת בעיה בו, יש להחליף אותו.

סיבה 2 – התרמיסטור

התרמיסטור עוקב אחר טמפרטורת האוויר במקרר ושולח את קריאת הטמפרטורה ללוח הבקרה. לוח הבקרה מפעיל את המדחס ומאוורר המאייד על בסיס נתונים אלה. כאשר התרמיסטור איננו עובד כהלכה, המדחס ומאוורר המאייד עלולים לפעול לעתים קרובות מדי, ולהביא לכך שהטמפרטורה במקרר תהיה גבוהה מהנדרש. על מנת להחליט אם התרמיסטור פגום או לא, בדקו אותו במולטימטר. התנגדותו אמורה להשתנות במקביל לעליית ולירידת טמפרטורת המקרר.

סיבה 3 – הדמפר או מערכת הבקרה שלו

מערכת בקרת האוויר נפתחת ונסגרת כדי לאפשר את לכמות האוויר הקרה הנכונה להיכנס לתוך תא המקרר. אם הדמפר לא נסגר כראוי, הוא יאפשר כניסת יותר מדי אוויר קר למקרר. בדקו את הדמפר והמערכת המפעילה אותו כדי לקבוע האם הוא מקולקל או תקוע במצב פתוח.

סיבות 4 + 5 – לוח בקרת טמפרטורה ולוח בקרה ראשי

שתי התקלות הללו הן תקלות נדירות למדי, ורק לאחר שנבדקו כל הגורמים האחרים, סביר להניח כי התקלה נמצאת באחד משניהם. במרבית המקרים, אבחון התקלה, כאשר היא נובעת מהם והחלפת הלוח הפגום יעשו על ידי טכנאי מקררים מנוסה.

לסיכום:

במקרר שלוקח על עצמו את תפקיד המקפיא ומקפיא את מוצרי המזון המאוחסנים בו ישנה בעיה כלשהי. יתכן כי זוהי בעיה מינורית, אשר עשויה להיפטר בקלות (כמו ארגון מחדש של המזון במדפים והרחקתו מדפנות המקרר), מאידך, יתכן כי מדובר בבעיה משמעותית יותר, אשר תדרוש הזמנת טכנאי. נסו בתחילה את הדרכים הקלות יותר, ובמידה והבעיה איננה נפתרת על ידן, אין ברירה, הזמנת טכנאי היא הצעד הנכון הבא.

לשאלות נוספות ופרטים נוספים, פנו אלינו: לנדרס טריידינג בע"מ.