מדריכים וטיפים, מקררים כללי

מקרר שחור או לבן? טיפים לעיצוב המטבח

מקפיאים

מקרר שחור או לבן? טיפים לעיצוב המטבח

מי ששירת בצבא, יודע שכל דבר בצבא מתחלק לשלושה חלקים. אבל הקטע הזה של “שלושה חלקים” ממשיך ללוות אותנו גם הרבה אחרי הצבא. כך, למשל, כל מעצב פנים יגיד לכם שעל שלושה דברים עומד המטבח המקרר, התנור והכיור. אותו שילוש עיצובי קדוש הוא זה שמשפיע על סגנונו של המטבח, על אופיו, על הפונקציונאליות שלו, וכן, בדרך עקיפה גם על נוחות השימוש בו ועל הזמן שנשהה בו, אם כמבשלים ואם כמשפחה בשעות הפנאי. אז בואו נשים דברים על השולחן (ועל הכיור והמקרר), עזבו אתכם מכל הטרנדים הזמניים, בואו נדבר תכל’ס, איך הופכים את המטבח שלכם למטבח פונקציונאלי, שכיף לכם להכין בו אוכל, כיף לארח חברים, ושאפילו הילדים ייהנו לשהות בו בעת הכנת השיעורים אחה”צ? הנה כמה טיפים טובים שליקטנו עבורכם<“a>.

צר לי, אבל ממש ממש צר לי על עצמי…

אחת התלונות השכיחות ביותר של אנשים בנוגע למטבח שלהם, נוגעת לשטח העבודה המצומצם שעומד לרשותם בו. מאחר והמטבח, מעצם מטרתו, הינו מקום להכנת מזון, משטחי העבודה שבו, אלה שבהם בכוונתכם להשתמש לפעולות המטבחיות השונות, חייבים להיות גדולים, מרווחים ונוחים. כך שלפני שאתם מתכננים שיפוץ או שינוי כלשהו במטבח, בצעו רישום של פעילותכם בו במשך שבוע (כולל ארוחת שבת, על מנת לתעד גם פעילות בווליום גבוה), ושימו את הדגש לכל אחד מהחלקים בו שמשמש אתכם. אם תגלו למשל, שנוח לכם הרבה יותר לעסוק בפעילויות מסוימות במשטח הקרוב לכיור (בשל זמינותם של הברז והכיור) במקום בשטח העבודה הייעודי שקיים לכם לכך, בעת תכנון המטבח החדש, הקצו לעצמכם משטח עבודה מרווח יותר ליד הכיור. בכל מקרה, מומלץ שלא להסתפק בפחות מרוחב של 65 ס”מ, גם למשטח עבודה זניח יחסית.

כיור-מקרר-תנור – משולש ברמודה?

כאן, יש דעות לכאן ולכאן. ישנם מעצבים שטוענים כי שלושת אלה אמורים להיות מרוכזים במקום אחד, בעוד מעצבי פנים אחרים טוענים כי יש להרחיק את המקרר מהתנור, את התנור מהכיור וכן הלאה. בינינו? כמו שהכרזנו בתחילה – זה לא באמת משנה מה חושב מעצב פנים זה או אחר, מה שקובע הוא הנוחות האישית שלכם. אם נוח לכם שהכל נמצא במרחק הושטת יד? מצוין. אם נוח לכם שלכל אחד מהם מקום משלו, המרוחק מהשניים האחרים. גם זה מעולה, אחרי הכל, אתם הם אלה שאמורים לחוש בנוח במטבח הזה, לא אנחנו או המעצבים.

המרוץ אחרי הטרנד

זוכרים את השילוב המזעזע של חום-כתום-ירוק של שנות השישים? את הצורות הגיאומטריות הזוועתיות של שנות השבעים? את מטבחי ה-All In White של שנות השמונים?יכולנו להמשיך להזכיר לכם את כל הקטסטרופות העיצוביות שעברו עלינו בכל עשור, מצד שני, אנו יכולים גם לעצור כאן ורק לומר, שטרנד הוא דבר מבורך כאשר הוא עולה בקנה אחד עם ההעדפות שלכם ועם הנוחות שלכם, אחרת, השאירו אותו לאלה שיכולים להרשות לעצמם להחליף מטבח בכל פעם שמתחלפת האופנה.

בואו נוציא את הארונות מהארון!

דיברנו על פונקציונאליות, אז בואו ניקח אתכם קדימה שלב אחד – ארונות המטבח. גם כאן, אנחנו לא מכירים אנשים שטוענים שיש להם שטח אחסון רב מידי, ושהם אינם יודעים במה למלא אותו. חפשו פחות חיצוניות (את מרבית הארונות תוכלו לקנות באיזה גימור שתבחרו) והסתכלו על תכונות אחרות, כמו חלוקה פנימית נוחה ומתאימה לסירים ולאביזרי המטבח שלכם, פתיחה ידידותית למשתמש, אפשרות להתקנת אמצעי נעילה (במידה ויש לכם ילדים קטנים בבית), אמצעי אחסון מסתובבים, וו תליה, או כל מה שיסייע לכם להגיע לסיר, למסננת או לתבלין לו אתם זקוקים כרגע בקלות רבה יותר.

מחיים שטחים מתים

מפגש בין שני משטחי דלפק או שני ארונות (שמתחתם או מעליהם) יוצר פינה פנימית, שלרוב נשארת כ”שטח מת” מבחינת אפשרויות האחסון בה. קרוסלות ומדפים מסתובבים או נשלפים יהפכו גם את השטח המת למקום שלפחות חלקו ניתן לניצול לצורך אחסון. בפינה כזו על השיש, תוכלו להניח את מסחטת המיצים הדקורטיבית (שקיבלתם לחתונה אבל מעולם לא השתמשתם בה), אגרטל עם פרחים מיובשים, או את הפרקולאטור המעוצב וחסר השימוש שלכם.

וטיפ אחרון חביב – צבעים וחומרים

מטבח אמור להיות חמים ומזמין, כזה שתרצו לשהות בו, לכן, בחירת הצבעים השולטים בו תתבצע בהתאם. מטבחים לבנים הם אמנם אלגנטיים, אבל אינם פרקטיים, מאחר וכל טביעת אצבע נראית עליהם (שלא לדבר על צובענים כמו כורכום או מיץ סלק), למטבח שחור ישנם יתרונות משלו, אבל גם חסרונות לא מעטים (כמו תחושת הקדרות שהוא עלול להשרות, או סימני המים שהחפצים שבו עלולים לצבור). אחד מהחומרים החדשים שהכניסו האופנות האחרונות בעיצוב מטבחים הוא הנירוסטה, אבל גם בו, לא מומלץ להגזים, אם אין בכוונתכם להפוך את המטבח שלכם לדמוי מטבח מוסדי. שוב, המפתח נמצא באיזון ובפונקציונאליות, כך שכל צבע שתבחרו או כל חומר גלם עליו תחליטו, צריך, קודם כל, להיבחן דרך אמות המידה הללו, ורק לאחר מכן בהתייחסות למראה.