מקררים כללי, תרבות היין ומקררי יינות

מילון מונחים לחובב היין המתחיל

מאחר ואתה קורא את המילים האלו עכשיו, אנחנו מרשים לעצמנו להניח שהתחלת להתעניין לאחרונה בעולם המרתק והבלתי נדלה של היין וחיש מהר גילית שמדובר בעולם שרב הנסתר על הגלוי בו לאדם מן השורה. אם אכן כך הם פני הדברים, אנחנו שמחים לבשר לך שהגעת למקום הנכון שכן במאמר שלפניך נבאר עבורך מספר מונחים רווחים כמו לדוגמה ארומה, עפיצות או חומציות, שמעטים בלבד בקרב הציבור הרחב מודעים למשמעות המסתתרת מאחוריהם. שתהיה לך קריאה נעימה או שמא יש לכתוב, לרוויה.
מקרר יין

יין יבש
מן הסתם יין יבש רטוב בדיוק כמו כל סוג אחר של יין, אבל התחושה שהוא משאיר על הלשון בזמן ולאחר הלגימה היא של יובש. היובש המאפיין כל יין יבש הוא תוצאה של הפיכת רוב הסוכר שבו לאלכוהול בתהליך התסיסה. מאחר ורוב הסוכר שביין היבש הופך לאלכוהול בתהליך הייצור, הרי שטעמו של היין היבש פחות מתוק בהשוואה ליין חצי יבש למשל.

יין חצי יבש
על מנת לייצר יין חצי יבש, יש לעצור את תהליך התסיסה של הסוכר לפני שהוא מגיע לסופו, כלומר בזמן שביין עדיין קיימת כמות מסוימת של סוכר שלא עבר תהליך תסיסה. סך הכול יין חצי יבש מכיל בין ארבעה ועד עשרים גרם סוכר בכל ליטר יין לכל היותר ואילו יין יבש מכיל לכל היותר ארבעה גרם סוכר בכל ליטר.

יין מתוק ויין חצי מתוק
יין מתוק הוא יין שבו ריכוז הסוכר לאחר סיום תהליך התסיסה עומד על יותר מחמישים גרם לליטר ואילו יין חצי מתוק הוא יין שבו ריכוז הסוכר לאחר סיום תהליך התסיסה נע בין עשרים לחמישים גרם לליטר. יש לציין כי ככל שהיין מתוק יותר וככל שכמות הסוכר בו גבוהה יותר, כך הוא עשיר יותר בקלוריות. אי לכך, בעוד שבמאה מיליליטרים של יין אדום יבש ניתן למצוא בממוצע כשבעים וחמש קלוריות, הרי שבמאה מיליליטרים של יין מתוק, ניתן למצוא כמות כפולה (כמאה וחמישים קלוריות בממוצע), קחו זאת לתשומת לבכם.

מומלץ לקרוא גם על ההבדלים בין יין אדום ולבן, ותנאי אחסון של כל אחד.

עפיצות
עפיצות היא אותה תחושת חספוס או יובש הנוצרת לאחר צריכה של משקאות או מזונות המכילים ריכוז גבוה של טאנין, פולי-פנול המצוי בשפע ביינות אדומים. הטאנין מצוי בעיקר בקליפות הענבים ובזרעי הענבים ולכן מונח זה משמש בעיקר לסיווג יינות אדומים (הקליפות והזרעים מופרדים בשלב מוקדם מאוד מהיין בתהליך הייצור של היין הלבן).
הרוק האנושי מכיל מרכיב מיוחד הנקרא מוצין, המקנה לו את השמנוניות ואת הצמיגות שלו. כאשר המוצין בא במגע עם הטאנין, הרוק מאבד מהצמיגות שלו ונוצרת תחושה של חיכוך בלשון, אותה מפרש המוח כתחושה של יובש. תחושה זו היא הלכה למעשה אותה עפיצות המדוברת.

ארומה
ארומה היא מונח המתייחס בעיקר לריח של היין או לגווני הניחוחות של היין. הארומה מושפעת ממגוון רחב ביותר של גורמים כשבין היתר מדובר בזן הענבים שמהם ייצרו את היין, משך הזמן שהיין שהה בחבית ועוד. יש לציין כי ארומה היא מושג שאינו ספציפי לעולם היינות.

חומציות
החומציות מתייחסת יותר לטעמו של היין ופחות לריחו. מעבר לרמת חומציות מסוימת, היין כבר לא יהיה ערב לחך ולכן תפקידו של היינן הוא בין השאר לשמור על רמת חומציות מאוזנת ועדינה, שתענג את החך והלשון ולא תפריע לטעמים הדומיננטיים של היין לבוא לידי ביטוי.

ולסיום – ההמלצה היא תמיד לאחסן את היין שלכם במקרר יין יעודי – במיוחד אם אתם נמנים על חובבי המשקה העתיק.