מקררים כללי, תרבות היין ומקררי יינות

​יין אדום ולבן – איך לאחסן כל אחד?

לפני שנדון בסוגיית האחסון של היין האדום והיין הלבן, חשוב לציין כמה עובדות בסיסיות בנוגע לאחסון של כל סוגי היין ללא יוצא מן הכלל. ובכן, חשוב ביותר להימנע מאחסון של בקבוקי יין במקרר הביתי. אמנם ניתן ואף מומלץ לקרר יינות לבנים במקרר הביתי כארבע שעות לכול היותר לפני ההגשה, אך אחסון של יינות לבנים ואדומים כאחד במקרר הביתי עלול לפגוע באיכותם ובטעמם. למעשה עדיף אפילו להטמין את הבקבוקים בארון הבגדים על מנת לשמור עליהם לתקופות ארוכות מאשר לאחסן אותם במקרר הביתי.

מדוע מומלץ שלא לאחסן יינות במקרר הביתי?
להלן הסיבות המרכזיות בגינן האחסון במקרר הביתי הסטנדרטי אינו מומלץ כלל וכלל:

  • קירור אידיאלי של יין הוא קירור בטמפרטורה קבועה ויציבה במידת האפשר. הטמפרטורה במקרר הביתי משתנה מאוד במהלך היום וזאת כיוון שכול אימת שפותחים את דלת המקרר, האוויר של החדר חודר למקרר ומשנה את הטמפרטורה השוררת בחלל הקירור. במקרר יינות ייעודי ישנה מערכת בקרת טמפרטורה מתקדמת ומאחר והדלת נפתחת לעתים רחוקות, הרי שקל יותר לשמור על טמפרטורה יציבה ונטולת תנודות.
  • מעבר לכך שהטמפרטורה צריכה להישאר יציבה, הרי שישנה חשיבות עליונה למקם את הבקבוקים של היין בסביבה נטולת רעידות. גם הרעידות לא עושות חסד עם היין ולפיכך כיום נעשה יותר ויותר פופולארי להשתמש במקררים הפועלים בטכנולוגיה תרמו אלקטרית. המקררים הפועלים בטכנולוגיה זו הם מקררים שקטים מאוד, חסכוניים מאוד בחשמל והכי חשוב – מקררים שאינם רועדים במהלך הפעולה שלהם וזאת בניגוד למקררים הפועלים באמצעות מדחס. באופן כללי כאשר רוכשים מקרר יינות ביתי חשוב לבחור במקרר שמצויד במערכת לנטרול רעידות.
  • הסיבה האחרונה שנזכיר במאמר זה בגינה מומלץ להימנע מאחסנה של יינות במקרר הביתי היא הסיבה המובנת מאליה, שהטמפרטורה השוררת בחלל הקירור של המקרר הביתי פשוט נמוכה מדי.

הטמפרטורה והתנאים האידיאליים לבקבוקי יין
בין אם מדובר על בקבוקי יין אדום ובין אם מדובר על בקבוקי יין לבן, טמפרטורת האחסון המומלצת היא טמפרטורה שנעה בין אחת עשרה לשמונה עשרה מעלות לכול היותר, בהתאם לסוג היין הספציפי ולהוראות היצרן (בדרך כלל ההנחיות בנוגע לטמפרטורה המתאימה ביותר ליין רשומות על גבי התווית של הבקבוק). במידה ומדובר על מקרר בעל חלל אחסון יחיד, הרי שמומלץ למקם את בקבוקי היין הלבן בתחתית המקרר ואת בקבוקי היין האדום בחלקו העליון של המקרר וזאת כיוון שהחום נוטה לעלות לחלקו העליון של המקרר ובקבוקי יין לבן זקוקים לטמפרטורת אחסון מעט נמוכה יותר מהבקבוקים של היין האדום.

מעבר לכך חשוב לדעת כי כיום ניתן לרכוש מקררי יין חדישים שמחולקים לכמה תאים נפרדים. באמצעות המקררים המודרניים והמתקדמים ניתן ליצור כמה אזורי טמפרטורה נפרדים על מנת להעניק לכול סוג של בקבוק את התנאים האידיאליים עבורו באופן ספציפי.