מדריכים וטיפים

איך לבחור מקרר יין ביתי?

מקרר יין

חובבי יין מוכנים להשקיע רבות הן בבחירת היין והן בשמירה על היין, כך שהם לא מסוג האנשים שמתעכבים מול מדף היינות בסופר והם לא מסוג האנשים שמאחסנים את היין במקרר הביתי הרגיל, אלא חובבי יין ייקחו את יום החופש וייסעו לקצה הארץ רק כי שמעו שנפתח יקב חדש, או כיוון שיקב אהוב הוציא מהדורה חדשה. אי לכך, חובבי יין מחזיקים בביתם מגוון נרחב של יינות, חלקם יותר מיוחדים וחלקם פשוטים אך מאוד טעימים, ועל כן בדבר אחד ניתן להיות בטוחים, כל חובב יין יתייחס לאוסף האישי באופן מכבד ומקצועי, ועל כן ירכוש מקרר ייעודי, כאשר פה רק נותר להבין באלו שיקולים יש להתחשב כאשר מבקשים לבחור את מקרר היין הנכון ביותר עבור הצרכים שלכם.

בחינת גודל המקרר הרצוי

ראשית נתחיל עם גודל המקרר. מי שייבחן את הנושא, מהר מאוד יימצא שיש מגוון גדלים, חלקם נבדלים בשל כמות מזערית של מקום לבקבוקים. כיצד בוחרים? פה ניתן למצוא שתי גישות:

  • א. בהתאם לכמות הנוכחית – גישה אחת טוענת שיש לרכוש את המקרר בהתאם לאוסף הבקבוקים שנוהגים להחזיק בבית מדי שנה, כך שגם אם תרכשו במשך השנה מספר בקבוקי יין נוספים, סביר להניח שגם תפתחו חלק מהם, ועל כן הכי נכון לרכוש מקרר בהתאם לכמות הנוכחית, בהנחה ואינכם חדשים בתחום.
  • ב. 30% יותר – גישה שנייה טוענת שאין לרכוש את המקרר בהתאם לכמות הנוכחית, וזאת כי מה שמייחד חובבי יין הינה הנטייה לרכוש עוד ועוד, ועל כן יש לרכוש מקרר אשר מספיק בנפחו עבור כמות גדולה ב30% מכמות האוסף הנוכחי, וזאת כי לאורך השנים ההשקעה במקרר יותר גדול מצדיקה את עצמה.

בחנו את מיקום ההתקנה

כאשר עומדים לרכוש מקרר יין, יש לבחון את המיקום הייעודי עבור התקנה / העמדה, וזאת כי יש מקררים בעלי פתח אוורור קדמי ויש מקררים בעלי פתח אוורור אחורי. כיצד המיקום משפיע על קבלת החלטה? אם המקרר מיועד עבור אזור סגור, כגון נישה במטבח או מתחת למדף – הרי שחשוב שפתח האוורור יהיה קדמי. עם זאת, אם המקרר מיועד עבור אזור פתוח, הרי שבשקט ניתן לבחור במקרר בעל פתח אוורור אחורי. אינכם בטוחים היכן מבקשים להעמיד את המקרר? לכו על בטוח – בחרו פתח אוורור קדמי.

עם או ללא מנוע

יש מקררי יין שאין להם מנוע, כך שניתן להיות בטוחים שלא תשמעו כלל את המקרר ובטח שלא תחושו ברעידות. עם זאת, אם המקרר מיועד לאזורים חמים או עבור אחסון רב של בקבוקים, הרי שיש לוותר על אופציה זו, ולו כי מקרר ללא מנוע ידוע כמקרר מעט יותר חלש. לעומת אופציה זו, מקררי יין שכן מכילים מדחס ידועים כיותר מקצועיים, כך שגם אם הם צורכים יותר חשמל, ניתן להיות בטוחים שהם ישמרו טוב יותר על כמות גדולה יותר ובאופן כללי יעניקו תנאי אחסון יותר אופטימליים. בקטגוריה זו יש להוסיף משתנה נוסף, את הפעולה השקטה, וזאת כי לצד העובדה שמקררים ללא מנוע שקטים לגמרי, גם ניתן למצוא מקררים עם מנוע שנחשבים לשקטים, כך שראוי לקחת זאת בחשבון.

מצא את ההבדלים

יש מגוון תתי משתנים שיש לשקול טרם מקבלים בחירה, ועל כן נציין שבין היתר אין לשכוח לעבור על השאלות הבאות, כך שהבחירה תהיה כמה שיותר תואמת מציאות וצרכים. להלן רשימת המשתנים המלאה:

  • האם חשוב לכם שהמדפים יהיו נשלפים, ולו כי אתם מבקשים לשחק עם מיקומים, או פשוט בעת הצורך לשטוף ביתר קלות את המדפים.
  • האם חשוב לכם שהמקרר יכיל בקרת טמפרטורה, ולו על מנת שתהיו רגועים שבקבוקי היין נשמרים כראוי, כך כאשר תגישו לאורחים בקבוק מיוחד, לא יישאר מקום לאכזבה.
  • האם דלת המקרר צריכה להיות אטומה או לכל הפחות מסננת UV, וזאת כי המקרר מיועד לעמוד לצד חלון גדול, וכידוע שמש ישירה על יין אינה רצויה.
  • האם תרצו תאורה פנימית, כי אתם אוהבים את הוויזואליות, או כי היין מיועד עבור חדר חשוך ואתם מבקשים להתמצא בין הבקבוקים בקלות יתרה.
  • האם אתם מבקשים תצוגה דיגיטלית, עבור התמצאות ושליטה נוחה.
  • האם אתם מעדיפים מדפים מעץ, כי כך אתם בטוחים שבעת החזרה או הכנסה הבקבוק לא יקבל מכה.

עיצוב

עיצוב של מקרר יין משפיע רבות בעת התלבטות. עם זאת, נקדים ונציין שאין נכון או לא נכון מבחינת עיצוב (טעם אישי), אך כן נציין שכל עוד רוכשים מקרר יין, הרי שמדובר במקור לגאווה ועל כן עליו להיות מרשים. אי לכך, אין להתעלם מתחושת ההתרגשות שעיצוב מסוים עשוי לעורר, במיוחד כל עוד המקרר מיועד למקום בולט. עם זאת, אם המקרר מיועד עבור פינה חשוכה שכמעט ולא מגיעים אליה, ניתן להניח לשיקול זה ולעבור לפרמטר המחיר.

עלויות

מקררי יין עולים כמה מאות אם לא כמה אלפי שקלים, כך שמראש יש להבין שאין מדובר בהוצאה זניחה. עם זאת, לאחר שמבינים מהם הצרכים, יש להבין איזה טווח מחירים נכון עבורכם, כמובן כל עוד בחנתם את האופציות השונות. מנקודה זו יש לבחון האם פרמטר מסוים מצדיק הוצאה יותר יקרה (שעדיין עומדת בטווח שהגדרתם), או לחלופין האם מקרר שמחירו מציע את הרף התחתון מספק אתכם. בכול אופן אין להתפשר לא על איכות ובטח שלא על אחריות, כך שגם אם המקרר עולה מעט פחות אך מגיע ללא אחריות (לרוב תינתן אחריות עבור 12 חודשים), לא רק שיש להימנע מכך, אלא יש לבחון במה דברים אמורים.