מקררים כללי, תרבות היין ומקררי יינות

טמפרטורת קירור יין

אם גם אתם שומרים בקבוק יין נדיר לאירוע מיוחד כמו למשל לכבוד החתונה של הבן או לכבוד יום הנישואים החמישים, חשוב מאוד שתדעו כי ישנו סיכוי לא רע שהאופן שבו אתם מאחסנים את היין היקר שלכם, עלול לגרום לו לנזק ואף לקלקל אותו. אמנם הפתגם הידוע אומר שהיין משתבח עם השנים, אך פתגם זה נכון רק כול עוד דואגים לאחסן את היין בתנאים המתאימים והאידיאליים עבורו.

מקרר ייןמעבר לכך שישנה חשיבות עליונה לאחסן את היינות השונים בטמפרטורה מסוימת, הרי שיש לספק לבקבוק היין גם תנאים ספציפיים הקשורים לתנאי הסביבה האחרים הקשורים למידת הלחות, לקרינת השמש ועוד. במאמר שלפניכם נדון בכול הנושאים האלו וכן נדון בטמפרטורות המתאימות להגשה של יינות מסוגים שונים על קצה המזלג.

סינון קרינה והגנה מהשמש
המקום האידיאלי עבור בקבוק היין שלכם הוא מקום אפל וזאת מהסיבה הפשוטה שקרינת השמש יכולה לעשות שמות ביין. גם במידה ותדאגו להעניק לבקבוק את טמפרטורת הקירור האידיאלית עבורו וגם אם תדאגו לקרר אותו במקרר יין לתפארת, עדיין כל עוד המקרר לא מצויד במסנן קרינה, הרי שחשיפה של המקרר לאור השמש עלולה לקלקל את היין. לאור זאת, אין זה פלא שכול חובב יין שלא מצויד במקרר יינות מקצועי או ביתי נוהג לאחסן את הבקבוקים שלו מתחת לבגדים בארון הבגדים.

הטמפרטורה האידיאלית עבור היין שלכם
הטמפרטורה האידיאלית לאחסון של יין נעה בין אחת עשרה לשמונה עשרה מעלות, בתלות בסוג היין. כבר כאן ניתן להבין שהטמפרטורה השוררת במקרר הביתי העומדת על ארבע מעלות אינה אידיאלית עבור היין. בנוסף לכך, חשוב מאוד להקפיד על שמירת הטמפרטורה בגובה אחיד ולהימנע מתנודות בטמפרטורה. היינות רגישים מאוד לתנודות בטמפרטורה ולכן מומלץ לאחסן אותם במקרר ייעודי ולא במקרר שנשמרים בו גם דברי מזון. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שכול אימת שפותחים את דלת המקרר, הטמפרטורה הפנימית שלו משתנה במהירות.

את היינות ניתן לאחסן במקרר הביתי רק לפני ההגשה. יין לבן מומלץ לאחסן כארבע שעות בממוצע לפני ההגשה במקרר הביתי ואילו יין אדום יכול לשהות מחוץ למקרר האחסון כשעה לכול היותר לפני הארוחה כדי להתחמם ולהיפתח.

טמפרטורת ההגשה האידיאלית של היינות השונים
מעבר לכך שיש לאחסן את היין בטמפרטורה מסוימת כדי שלא יתקלקל, הרי שיש להקפיד גם על טמפרטורת הגשה מתאימה. שתייה של יין בטמפרטורה הלא מתאימה מחבלת בחדוות השתייה וזאת כיוון שהניחוחות והטעמים של היינות השונים באים לביטוי באופן האופטימאלי רק בטמפרטורות מסוימות. להלן הטמפרטורות האידיאליות להגשה של סוגי יין שונים:

  • יינות קינוח מתוקים – שש מעלות צלזיוס.
  • יינות מבעבעים – בין ארבע לשש מעלות צלזיוס.
  • יינות לבנים ארומטיים – בין עשר לשתיים עשרה מעלות צלזיוס.
  • יין שרדונה לבן – בין עשר לשתיים עשרה מעלות צלזיוס.
  • יינות אדומים קלילים – בין שש עשרה לשמונה עשרה מעלות צלזיוס.
  • יינות אדומים כבדים יחסית – בין שמונה עשרה לעשרים ושתיים מעלות צלזיוס.