מדריכים וטיפים

טיפים לטיפול במקרר מרעיש

נראה כי השפה העברית, למרות עושרה, דלה (יחסית לשפות אחרות) בכל הנוגע למגוון הרעשים הגדול והמגוון שעלול להשמיע המקרר המרעיש שלכם. אמנם, מצחיק לדבר על מגוון “רעשים” בקונטקסט של הקולות שמשמיע המקרר שלכם, אבל מאחר ולמהותו של הרעש יש קשר ישיר לתקלה (או לבעיה) הגורמת אותו, חשוב, קודם כל, לאבחן את מהות הרעש ואת מקורו, ורק לאחר מכן לטפל בתקלה (בעצמכם או בעזרת טכנאי מקררים מקצועי).

נתחיל בשאלה העקרונית – האם כל מקרר מרעיש יש צורך לתקן?

אם המקרר שלכם משמיע קולות מוזרים, יתכן שזה יכול להיות מעט מטריד. בתור התחלה, קשה לדעת אילו רעשים מצריכים ביצוע תיקונים, אבל באותו זמן, לא תרצו לבזבז כסף על בדיקת טכנאי, במקרים בהם אין בה צורך. יותר מזה, לעיתים, בדיקת טכנאי עלולה להיות רק יריית הפתיחה למבול גדול של תיקונים, אשר עלויותיהם עלולות להצטבר במהירות ולנגוס נתח גדול ורציני מתוך התקציב שלכם. לא נכנס עכשיו לדיון על תיקונים נחוצים מול תיקוני מותרות או תיקוני יש ברירה, או אפילו לטכנאים שמנפחים את החשבון ללא צורך בתיקונים שאינם נחוצים (בשביל זה, יש את תוכניות הצרכנות למיניהן בטלוויזיה). המטרה שלנו היום, היא לתת לכם מידע מספיק, שיעזור לכם להכיר את הרעשים השונים שמקרר יכול להשמיע, כדי למנוע תיקונים מיותרים וללמוד כיצד לזהות שמשהו איננו תקין בפעולת המקרר. בחלק מהמקרים, ישנו סיכוי שוב שתוכלו לפתור את הבעיה בעצמכם, אבל גם במקרים שלא, לפחות תדעו בדיוק מה שורש תיקון ותוכלו לדעת מתי מנסים לעבוד עליכם. הנה מה להקשיב.

זמזום / המהום חרישי ומתמשך

צליל זה נורמלי לחלוטין והוא, למעשה, סימן טוב. שמיעתו מעידה כי המקרר שלכם פועל כפי שהוא צריך לפעול. אז, בעצם, הבעיה היא כאשר אתם לא שומע את הרעש הזה. מה שאנחנו שומעים הוא את המדחס פועל, הוא פועל בין 60 ל 80 אחוז מהיממה (תלוי בדגם המקרר). פשוט אין שום דרך להיפטר הרעש הזה, חוץ מלשלוף את תקע המקרר משקע החשמל (אבל אז, אין לכם “מקרר”, אלא רק ארגז קרח יקר להפליא). בסך הכל, הרעש איננו צריך להפריע יותר מדי, למרות שלכל אחד מאיתנו יש רמות שונות של סובלנות לרעש. אם הצליל מרגיז אתכם, מעט מוסיקה רכה או רעשי הרקע הבוקעים מהטלוויזיה עשויים להספיק כדי להתעלות עליו. לחלופין, תוכלו לשדרג את המקרר למקרר חדש יותר – בחלק מהדגמים החדישים מותקנים מדחסים ליניאריים המופעלים כל הזמן, כך שסביר שפחות תחושו במעברים שבין השקט להמהום העדין ובחזרה. למרות שהם יקרים יותר מאשר דגמים ישנים, הם שקטים יותר, כך שאם הרעש באמת מפריע לכם, אולי זאת אופציה שכדאי לכם לשקול ברצינות.

קול רם הנשמע מהמקפיא שלכם

אם המקפיא במקרר מתחיל להשמיע קולות חזקים וחריגים, נסו, תחילה, לאתר את מקורו המדויק של הצליל. פתחו את דלת המקפיא – אם הרעש מתגבר לאחר שעשיתם זאת, יש סיכוי טוב שמשהו איננו עם סירקולציית המאוורר שלכם. במידה ולא הבחנתם בשינוי בעוצמת הקול או בקיומו לאחר פתיחת דלת המקפיא, בחנו את המדחס מקרוב. להדיוטות שמעולם לא בחנו את המקרר שלהם מקרוב – מדחס הוא היחידה (השחורה לרוב) שבגבו של המקרר שלכם. תוכלו לזהות אותו על פי החוטים והצינורות שנכנסים ויוצאים ממנו אם המדחס הוא מקור הצליל, תצטרך להשקיע בהחלפתו (ובשירותיו של טכנאי מקצועי).

קולות שפשוף או רשרוש

אם יש לכם מקפיא שאמור לטפל בהפשרת הקרח באופן אוטומטי, ואתם שומעים רעש של שריטות (כמו חיכוך), בדרך כלל, מדובר בהצטברות של קרח סביב לאחד המאווררים. אם זהו המקרה, תוכלו גם להבחין כי המקרר שלכם איננו מקרר כמו שהוא צריך לקרר או כמו שקירר בעבר. סביר מאד להניח, כי הסיבה לכך היא מנוע מאוורר פגום.

ראשית, בדקו את המאווררים לפני שתתקשרו להזמין טכנאי: התחילו את הפעולה בכיבוי המקרר על ידי שליפת התקע שלו משקע החשמל. לאחר מכן, בדקו אם פסולת או הצטברות כלשהי מונעת את תנועתו החופשית והרציפה של המאוורר או משבשת את זרימת האוויר. אם אתם מבחינים בכל סוג של חסימה, השתמשו במברשת בעלת זיפים רכים כדי להסיר אותה. חבר מחדש את המקרר לחשמל. במידה והצליל ממשיך להישמע, החליפו את המאוורר בכוחות עצמכם או באמצעות טכנאי מנוסה.

צלצול מתמשך או צליל קרקוש

אם קערת הניקוז שמתחת למקרר שלכם השתחררה, היא תייצר רעש צלצול מעצבן. (אם עד כה, לא נתקלתם מימיכם במילה “קרקוש”, מובטח לכם שכשתשמעו את הצליל הזה, זוהי המילה הראשונה שתחשבו עליה – מעין דפיקת רטט מתמשכת, שהוא תוצר של שילוב בין הרטט הקבוע של מדחס המקרר לבין קערת הניקוז המשוחררת). למרבה המזל, בניגוד לצליל המטריד, התקלה יכולה להיות מתוקנת בקלות – באמצעות חיזוק הברגים המהדקים את קערת הניקוז למקומה. אם אתם מהסוג המחפף, גם הדבקת הקערה למקומה עם סרט חבלה תצליח לפתור את הרעש.

טפטוף

לפעמים, אחרי ניקוי קערת הניקוז שמאחורי המקרר (זוכרים? קרקוש?) נשמע צליל טפטוף. אין מה לדאוג, אלו הם המים המפשירים המטפטפים לתוך הקערה. כשתחתית הקערה תתמלא במים, הצליל ייעלם.

זמזום

אם המקרר שלכם מצויד במכונת קרח או בבר מים על דלתו, ייתכן שתשמעו צליל זמזום בכל פעם שאתם משתמשים באחד מהם. שוב, זה נורמלי לחלוטין, ואין צורך בתיקונים.

רעשים יוצאי דופן אחרים עלולים לפגוע בביצועי המקרר שלכם ולהפוך לנזק משמעותי, במידה ולא יטופלו בזמן. כך שעדיף להתקשר לטכנאי כדי לרדת לשורש הבעיה, מאשר להמתין שהבעיה תיפתר מעליה. היא לא, היא רק תחמיר!