מקררים כללי, תרבות היין ומקררי יינות

כיצד בוחרים מקררי יין לבר יוקרתי?

כיצד בוחרים מקררי יין לבר יוקרתי?

כבר בשנות ה-50, יין היווה חלק בלתי נפרד מהארוחה הישראלית, בדמותו של אותו "שפריץ" (יין המוגז בסודה מהסיפולוקס המיתולוגי, אשר כל זוג שנישא, זכה לקבל כמתנת חתונה לפחות חמישה כמוהו) שאותו הביאו העולים מארצות אירופה למדינה הצעירה והמתפתחת. מאז, זרם הרבה יין בכוסות הקריסטל המלוטשות, וכיום, להבדיל מארה"ב, בה היין נמכר בקרטונים ומשווק כאלכוהול זול ודרך טובה להשתכר במהירות (במיוחד עבור בני נוער ואלכוהוליסטים), תרבות שתיית היין הישראלית דומה לזו של מדינות אירופה, ויין איכותי מהווה תוספת מצוינת לארוחה, בה במידה שהוא מהווה חוויה העומדת בפני עצמה.
כיצד בוחרים מקררי יין לבר יוקרתי?

לשם מה קיימים מקררי יין ייעודיים? מה רע במקרר הביתי שלנו לאחסון יין?

בישראל, להבדיל מרוב מדינות אירופה, טמפרטורת הסביבה איננה אידיאלית לשמירה על איכותו של היין, והחום הישראלי (כבודו במקומו מונח), במיוחד בימי הקיץ, עלול לפגום בטעמו של יין איכותי. היות ומקרר ביתי איננו מספק את הטמפרטורה הנכונה עבור יין (כ-17 מעלות צלזיוס) נוצר הצורך למצוא אמצעי קירור בטווח הטמפרטורות המתאימות ליינות, אשר יבטיח כי היין האיכותי שלנו יישמר בתנאים הטובים ביותר וטעמו המובטח יישמר ללא פגיעה. כך נולדו מקררי היין, אשר כיום, נחשבים ל-Must בכל בר ביתי מצויד.

אם כן, מהן התכונות הייחודיות למקרר יין?

מקררי יין הינם מקררים אשר מאפשרים את אחסון בקבוק היין בשכיבה (התנוחה האידיאלית לאחסון בקבוק יין), כאשר הדגמים הקטנים יותר מציעים מקומות אחסון של שמונה עד ל-12 בקבוקי יין בגודל סטנדרטי, הבינוניים מציעים מקום אחסון ל-20-30 בקבוקי יין והגדולים והרציניים יותר מציעים נפח אחסון לכמויות בקבוקים גדולות יותר. טמפרטורות האחסון הנפוצה למקררים כאלה היא 17 מעלות, אם כי, המהדרין, מחלקים את היינות ליינות לבנים, יינות אדומים ויינות מבעבעים, ומתאימים לכל סוג יין את הטמפרטורה המתאימה לו.

ישנם שני סוגי מנועים למקריי יינות, מנוע תרמו אלקטרי או מקרר יין המופעל על ידי מדחס, ולכל אחד מהם יתרונות וחסרונות יחסיים משלו. למשל, מקרר שמופעל על ידי מדחס, יצליח לקרר את היין המאוחסן בו, גם כאשר הטמפרטורה בחדר גבוהה, אבל הרעידות שהמדחס גורם בעת פעולתו עלולות לפגום בסוגי היין הרגישים יותר. המקרר המופעל באמצעות מנוע תרמו אלקטרי הינו שקט ורוטט הרבה פחות, אולם, התמודדותו עם טמפרטורות סביבתיות גבוהות על 25 מעלות צלזיוס לוקה בחסר, ולכן, יתאים פחות לאזור חמים בארץ או לחדרים חמים או מחוממים בבית (למשל, המטבח או הסלון בעונת החורף).

באיזו טמפרטורה יש להגיש את היין שלכם?

הטמפרטורה בה יינות שונים מוגשים, היא אחת מהסיבות העיקריות לכך שמקרר ביתי רגיל לא יצלח לתפקיד מקרר יינות. על פי ייננים, את היין האדום הקלאסי מומלץ להגיש בטמפרטורת החדר (חדר ממוצע בישראל, לא במדבר סהרה, כמובן), יינות אדומים בעלי גוף קל, מומלץ להגיש בטמפרטורות של תשע עד 11 מעלות, יינות בעלי גוף כבד או בינוני בטמפרטורות של 16-18 מעלות. יין אציל יוגש בטמפרטורה של כ-15 מעלות, בעוד יינות לבנים יוגשו בטמפרטורה נמוכה יותר, של שש עד תשע מעלות.

באילו קריטריונים יש להתחשב בעת רכישת מקרר יין לבר הביתי שלכם?

  • גודלו של המקרר – הגודל הנדרש למקרר יין מכתב על ידי כמות בקבוקי היין שאתם מתכוונים לאחסן בו. בבתים או במשרדים בהם שתיית יין היא מנהג נפוץ ומהווה חלק מתרבות הפנאי או מהתרבות העסקית, יידרשו מקררי יין בינוניים או גדולים, בעוד שלמשפחה רגילה, אשר מעת לעת נהנית מכוס יין טוב, יספיק בהחלט מקרר יין קטן.
  • צורך באוורור ובסירקולציית האוויר להפחתת טמפרטורה באזור בו נמצא המקרר – מקררים מסוימים פולטים חום בעת הפעולה, ובמקביל, גם מושפעים מחום בסביבתם (בעיקר מקררים המופעלים באמצעות מנועים תרמו אלקטריים). יש לבדוק זאת לפני רכישת המקרר, על מנת לוודא שהוא אכן מסוגל להשתלב בהצלחה במקום שייעדתם לו בבר הביתי היוקרתי שלכם. במידה ולא, העדיפו מקרר מדגם אחר, מתחמם פחות או רגיש פחות לחום.
  • חשיפה לאור שמש – חום, לחות ואור שמש, נחשבים לשלושה האויבים הגדולים של יין איכותי, כשכל אחד מהם לבדו עלול לפגום בטעמו ובאיכותו של היין. מקרר יין המשולב בבר הנמצא בחדר שטוף שמש, יזדקק למסך מסנן קרינה אשר מגיע מורכב על חלון הזכוכית של מקרר היין או נגיע כחלק נפרד ממנו. בכל מקרה, בחדרים שטופי שמש, אין לוותר עליו.
  • השתלבותו של מקרר יין בריהוט קיים – אם הבר הביתי/עסקי שלכם כבר בנוי ואתם מחפשים מקרר יין שישתלב בו, נתוניו של הבר הם אלו שיכתיבו את נתוני המקרר (למשל, כיוון פתיחת הדלת, מידותיו וכד’). במידה והבר הביתי שלכם נמצא בתהליכי תכנון, השוו בין סוגי מקררי היין השונים, התמקדו על החביב עליכם ושלבו אותו בתכנון הבר. תוכלו, במידה ואתם מבצעים את השיפוץ בעזרת אדריכל או מעצב פנים, להיעזר בו בעת ההתלבטות.
  • ניידות (יכולתו של מקרר היין לעבור יחד איתכם, במידה ואתם עוברים דירה) – סביר להניח שלא תרצו להעביר את כל הבר יחד איתכם, במידה ומתישהו, בעתיד, תרצו (או תצטרכו) לעבור לדירה אחרת. כאן, מגיע יתרונו של מקרר יין עצמאי על פני מקרר יין אינטגרלי לידי ביטוי. בעוד מקרר יין אינטגרלי מובנה בתוך הריהוט של הבר (בדומה לתנור בילט-אין במטבח), מקרר יין עצמאי הוא יחידה מושלמת בפני עצמה, אשר ניתן לפרק ולהעביר בקלות איתכם בעת מעבר לדירה חדשה.
  • התקציב העומד לרשותכם – מחירם של מקררי יין משתנה ועשוי לנוע בין מאות שקלים (לדגמים הזולים יותר) ולהגיע אף למעל ל-10,000 ₪, הכל לפי המותג ולפי תכונותיו הספציפיות של הדגם בו אתם מעוניינים.

לסיכום

תרבות היין בישראל הולכת ומתפתחת, ובתים, משרדים ובתי עסק בונים בר קטן משלהם ומשלבים בו מקרר יין. הבחירה במקרר הנכון, על פי הצורך הספציפי והנתונים הייחודיים לכם, היא זו שתבטיח כי תפיקו את מירב ההנאה ממקרר היין שלכם.