מדריכים וטיפים, מקררים כללי

מה עושים כשהמקרר לא מקרר מספיק

מה עושים כשהמקרר לא מקרר מספיק?

לכל מכשיר או ציוד חשמלי המשמש אותנו, ישנה מטרה מיוחדת משלו: המאוורר – מאוורר, המזגן – ממזג את האוויר, מחמם או מקרר אותו, מדיח הכלים – מדיח את הכלים, התנור – אופה או מחמם (תלוי בסוגו, המקפיא – מקפיא, ומהמקרר – מצופה לקרר. אבל, כפי שלפעמים קורה, ציוד חשמלי מתקלקל, מפסיק לעבוד כשורה וכושל במילוי תפקידו המוגדר. אז מה עושים כשהמקרר שלכם לא מקרר כמו שצריך, וכל מה שיש לכם במקומו הוא משהו דמוי ארגז קרח?
מה עושים כשהמקרר לא מקרר מספיק

למקרר שאיננו מקרר בכלל או איננו מקרר מספיק, ישנן כמה סיבות נפוצות. בחלקן תוכלו לטפל בכוחות עצמכם, ואילו האחרות – יצריכו מכם פניה לטכנאי מומחה במקררים. נשתדל לפרוש כאן את כל התקלות האפשריות במקרר שאיננו מקרר מספיק בעצמכם, אבל, בכל מקרה, כשאתם נתקלים בבעיה (או במצב) שאתם חשים שהוא "גדול" עליכם, ותרו על גישת ה-DIY והזמינו איש מקצוע. הנה הסיבות העיקריות האפשריות לכך שהמקרר שלכם איננו מקרר:

אם המקרר איננו מקרר מיד לאחר שהעברתם או הזזתם אותו ממקום אחר, הניחו לו למספר שעות, על מנת שהגז בצינורות יתייצב.

שלב מקדים – ראשית, פיתחו את המקרר וודאו שהאור דולק. אם האור איננו דולק, לא סביר להניח כי בדיוק אז נשרפה הנורה (אלא אם כן מרפי החליט להתעלל בכם היום במיוחד), התקלה נעוצה באספקת החשמל למקרר. שלפו את התקע מהשקע ובדקו את שניהם:

במידה ואחד מהם נראה חרוך, הזמינו חשמלאי.

אם שניהם נראים תקינים, נסו לתקוע את התקע בשקע אחר ובדקו אם הנורה נדלקת.

אם הנורה נדלקה והמקרר מקרר, השקע הספציפי בעייתי ויש להזמין חשמלאי להחליפו.

אם הנורה נדלקה והמקרר איננו מקרר, לכך יכולות להיות מספר סיבות:

(את כל הבדיקות והטיפולים יש לבצע כאשר המקרר מנותק ממקור מתח, אלא אם כן מצוין אחרת!)

סיבה 1 – סוללת המאייד קפאה

מערכת ההפשרה במקרר מופעלת מספר פעמים במהלך היום, על מנת להפשיר את כל הקרח שעלול להצטבר על המאייד. אם מערכת ההפשרה פגומה, הקרח ימשיך להצטבר על המאייד, זרימת האוויר דרכו תהפוך למוגבלת, מה שגורם למקרר לא לקרר. בדקו את המאייד כדי לקבוע אם הוא קפוא. אם סלילי המאייד קפואים, בדקו כל רכיב של מערכת ההפשרה והפשירו את הקרח שהצטבר עליהם באמצעות מייבש שיער בחום בינוני וממרחק.

סיבה 2 – מנוע מאוורר המאייד בעייתי

מאוורר המאייד שואב את האוויר קר מעל סלילי המאייד ומפזר אותו במקפיא. כאשר מאוורר המאייד אינו פועל, המקפיא או המקרר לא יתקררו כפי שמצופה מהם. כדי לקבוע אם מנוע מאוורר המאייד פגום, נסו לסובב את המאוורר באמצעות ידכם. אם כנפי המאוורר אינן נעות בחופשיות, החליפו את המאוורר. אם לאחר חיבור לחשמל, המנוע אינו פועל כלל, השתמשו במולטימטר כדי להעביר את הזרם לאורך המערכת. אם לזרם החשמל אין המשכיות, החליפו את מנוע מאוורר המאייד.

סיבה 3 – הדמפר פגום

בקרת האוויר נפתחת ונסגרת כדי לאפשר את כניסת כמות האוויר הקרה המדויקת לתוך המקרר. אם ווסת כניסת האוויר (דמפר) איננו נפתח כראוי, הוא לא יזרים כמות מספקת של אוויר קר למקרר. בדקו אותו מקרוב כדי לקבוע האם הוא שבור או שאולי הוא תקוע במצב סגור.

סיבה 4 – התרמיסטור פגום

התרמיסטור מנטר את טמפרטורת המקרר ושולח את התוצאה ללוח הבקרה. לוח הבקרה מפעיל את המדחס ומאוורר המאייד על בסיס קריאות התרמיסטור. אם התרמיסטור פגום, שני אלה אינם פועלים כנדרש, או פועלים לעתים תכופות מדי. כדי לקבוע אם התרמיסטור פגום, בדקו אותו במולטימטר. התנגדות התרמיסטור אמורה להשתנות בהתאם לטמפרטורת המקרר. אם התנגדות התרמיסטור איננה משתנה, או שהתרמיסטור איננו פועל, יש להחליף אותו

סיבה 5 – לוח בקרת ההפשרה (דיפרוסט)

לוח בקרת הפשרה קובע את תדירות הפעלת מחזורי ההפשרה. אם לוח הבקרה ההפשרה כושל במילוי תפקידו, המקרר לא יפעיל את מחזור ההפשרה, והקרח ימשיך להצטבר. אם סלילי המאייד קפואים, המקרר יאלץ לעבוד קשה יותר כדי להפיג את החום, וכתוצאה מכך, הוא עלול להתחמם. אם תרמוסטט ההפשרה וגוף חימום ההפשרה פועלים כנדרש, כנראה שהבעיה היא בלוח הבקרה של ההפשרה ויהיה צורך להחליפו.

סיבה 6 – הטיימר של הדיפרוסט

הטיימר של הדיפרוסט הוא זה שמדליק את תהליך ההפשרה מספר פעמים במהלך היום כדי להמיס כל קרח שעלול להצטבר. כשטיימר ההפשרה פגום, ייתכן שהוא לא יתחיל את מחזור ההפשרה, או שהוא עלול שלא לשלוח חשמל לגוף החימום המפשיר במהלך מחזור ההפשרה. כדי לקבוע אם טיימר ההפשרה פגום, הזיזו באיטיות את החוגה למחזור הפשרה. המדחס צריך לכבות ואילו גוף החימום צריך להיות מופעל. אם הטיימר אינו שולח זרם לרכיבי ההפשרה או מתקדם ממחזור ההפשרה תוך חצי שעה, משמעות הדבר כי תהליך ההפשרה איננו מתקדם. החליפו את הטיימר.

סיבה 7 – מחסור בגז

התקלה תאובחן על ידי טכנאי, אשר גם ישלים את הגז החסר. במידה והתקלה חוזרת על עצמה בתדירות גבוהה, כנראה שמערכת הצינורות המובילים את הגז פגועה ויש לתקנה.

סיבה 8 – לוח בקרת הטמפרטורה

לוח בקרת הטמפרטורה מספק מתח למדחס ולמנועי המאוורר. כשלוח הבקרה פגום, הוא עלול להפסיק את שליחת המתח למנועי המדחס או המאוורר. לוחות הבקרה נחשבים לגורם פחות שכיח בתקלות קירור במקררים, לכן, לפני החלפת לוח הבקרה, בדקו תחילה את כל הרכיבים המתקלקלים בתדירות גבוהה יותר. אם אף אחד מהרכיבים האחרים איננו פגום או גורם לתקלה, רק אז שקלו את החלפת לוח בקרת הטמפרטורה.

לסיכום

ישנן סיבות רבות לכך שמקרר עלול לא לקרר, ורובן מתמקדות במערכת הדיפרוסט וביכולתו של המקרר להזרים אוויר קר לגוף המקרר עצמו (אותו חלק בו אנחנו מאחסנים את המזון הטרי, החלב, הביצים ושאר המוצרים). שוב נדגיש, לא כל אחד מסוגל (או רוצה) להתמודד עם תקלות מסוג זה בכוחות עצמו, ולכן, ליתר ביטחון, שמרו בהישג יד גם מספר טלפון של טכנאי מקררים אמין.
לשאלות נוספות ופרטים נוספים, פנו אלינו: לנדרס טריידינג בע"מ.