מדריכים וטיפים, מקררים כללי

כל מה שדרוש למטבח גן חיצוני

כל מה שדרוש למטבח גן חיצוני

כישראלים, אנחנו מודעים ליתרונות אכילה באוויר הצח, תעדנה על כך מאות האימהות והסבתות המאכילות את גוזליהם הקטנים והסרבנים בגני השעשועים. כך שאין זה מפתיע כי מטבחים חיצוניים הפכו בשנים האחרונות ללהיט בקרב בעלי בתים פרטיים. זה לגמרי מובן: יש לכם חצר או גינה גדולה, למה לא לנצל אותה ולהפוך אותה לחלק משטח המחיה והאירוח שלכם? ולהבדיל ממדינות אחרות, ישראל משופעת בימים שטופי שמש, המאפשרים ברביקיו נחמד עם חברים, ארוחת פיצה לילדים או כל מה שאתם אוהבים ומתחשק לכם להכין במטבח הגן החיצוני שלכם. הרעיון המסתתר מאחורי מטבח גן חיצוני – העתקת המטבח הפנימי שלכם אל החצר או הגינה ואף ציודו באביזרים שהמטבח הביתי איננו יכול להכיל (בשל מיקומו בתוך הבית), כמו גריל (המפיץ עשן ופיח), פותחת בפניכם אינספור אפשרויות קולינריות וחברתיות, שכל אחת ואחת מהן תוכל לספק לכם שעות של הנאה. אולם, לשם כך, המטבח החיצוני שלכם צריך להיות מצויד כהלכה.

מהו הציוד הנדרש על מנת לבנות מטבח חיצוני?

למעשה, כמו במקרים רבים, גם בציוד מטבח חיצוני, השמיים (או התקציב שלכם) הם הגבול, אבל, לנוחותכם, ריכזנו עבורכם את מספר פריטי הציוד ההכרחיים, שאף מטבח חיצוני איננו שלם בלעדיהם:

עמדת גריל

בלתי נמנע להזכיר את הגריל כציוד הראשון הנדרש, כי ברוב המקרים, הוא זה המהווה את לב ליבו של המטבח החיצוני, ובחלק גדול מהם – הוא הסיבה שמביאה אתכם לבנות את המטבח, שבאופן טבעי נבנה מסביב לו. המגוון כיום הוא ענק, אבל, תצטרכו לעשות מספר החלטות עקרוניות לפני הבחירה. כמו, למשל, האם אתם מעדיפים מתקן גריל מובנה או מתקן גריל נייד? האם אתם מעדיפים עמדת גריל הפועלת על גז או על פחמים? לכל אחת מהאפשרויות יתרונות וחסרונות משלה, ולרוב, ההחלטה נעשית על פי טעם אישי, בשילוב התחשבות בנתונים הספציפיים שלכם, כמו גודל השטח העומד לרשותכם ומספר האורחים אותם את עתידים לארח. כך או אחרת, להבדיל מבחירות ציוד אחרות, בהן תוכלו לעגל פינות ולא להשקיע במחקר מקיף, כציוד המרכזי של המטבח החיצוני, בחירתו של הגריל והרכבת עמדת הגריל (עם כל מה שהיא כוללת – תאורה ממוקדת, קולט אדים עילי, פלאנצ’ה, ציוד טיפול בבשר וכן הלאה) – הן המקום להשקיע את מירב המשאבים.

כיור

אמנם, אתם לא חייבים למקם כיור במטבח החיצוני שלכם, אבל, כמו כל שאר ציוד המטבח החיצוני, הדבר יכול לחסוך לכם את הצורך להיכנס הביתה בכל פעם שאתם צריכים לשטוף את הידיים בעת הכנת המזון. החיסרון הגדול הוא הצורך בתכנון מקצועי של מים וניקוז, אולם הנוחות שכיור כזה מביא איתו להכנת המזון ולאכילה בחוץ, בהחלט שווה את ההשקעה.
כל מה שדרוש למטבח גן חיצוני

מקרר

המקררים המיועדים לשילוב במטבחים חיצוניים הינם מקררים קטנים וקומפקטיים, אשר, לרוב, משולבים בחלקו התחתון של משטח העבודה. הם מאפשרים לכם את הנוחות שבהימצאותם של מוצרי המזון הטריים בהישג יד, ולעיתים, נדרש שילוב של יותר מאמצעי קירור אחד במטבח שבגינה. למשל, מקרר למוצרי המזון הטרי, ומקפיא – הממוקמים מתחת למשטח העבודה ומקרר יין או מקרר משקאות המונחים עליו, לצורך נגישות.

משטח העבודה

בד"כ, נהוג לרוץ על משטח עבודה רציף (ישר או בצורת L) שלאורכו (עליו או מתחתיו, לפי סוג הציוד) ממוקם כל הציוד הנדרש להכנת המזון מחוץ לבית. גם במשטחי עבודה רציפים, נהוג לחלק את הציוד ל"אזורים", למשל האזור ה"חם" בו ימוקמו הגריל, תנור הפיצה וכל המכשירים פולטי החום, מול האזור ה"קר" בו ימוקמו המכשירים החשמליים, אשר, ממילא, בימי הקיץ החמים עובדים קשה, כך שרצוי שלא להוסיף עליהם עומס חום נוסף ממקור מלאכותי. ניתן לחלק את האזורים גם לאזור "רטוב" שיכלול את הכיור ואזור הכנת המזון מול אזור "יבש". אורך משטח העבודה הממוצע מגיע לעד כשלושה מטרים, כשאזור הכנת המזון אורכו מטר עד 1.20 מ' (ללא הגריל והכיור).

הצללה, קירוי או כל אמצעי הגנה ממזג האוויר

בישראל, איתן הטבע העיקרי ממנו אנחנו צריכים להתגונן הוא השמש, ובהתאם לכך, קיים כיום מגוון עצום של אמצעי הצללה בכל גודל, מכל חומר ובכל צבע שתרצו, קבועים או ארעיים – הכל לפי צרכיכם ולפי החלטתכם. חשוב לזכור כי בנוסף להצללה (היוצרת מעין "שמיכה" לוכדת חום תחתיה) יש צורך לדאוג לאוורור, מאחר ובחום יולי-אוגוסט, שהיה של חצי שעה בסאונה כזו, ואתם מקבלים את האורחים שלכם במצב וול-דן ומעוצבנים בהתאם.

תוספות מיוחדות

זוכרים שכתבנו קודם כי השמיים הם הגבול? כאן בדיוק זה בא לידי ביטוי: תנורי לבנים הפועלים על עץ להכנת פיצה, מדורות גן, פויקה, טאבון, מעשנת, מערכת לקירור ומזיגת בירה (קגרטור), מתקן לייצור קרח, מדיח כלים, ארונית ניידת נשלפת וכן הלאה – כל מה שאתם מסוגלים לחלום עליו, קיים בגרסה המיועדת למטבח החצר שלכם.

ולסיכום – כיצד בוחרים מקרר למטבח חיצוני?

אם תרשו לנו, נתעכב לרגע על בחירת מקרר, מכיוון שאמנם הגריל הוא לב-ליבו של המטבח החיצוני, אבל באקלים הישראלי, למקררים יש חלק נכבד ביצירת חווית האירוח. הנה מספר נקודות חשובות אליהן יש להתייחס בעת בחירת מקרר:

  • מיקומו של המקרר – האם אתם מתכננים לשלב את המקרר בתוך שאר הריהוט או שהוא ימוקם באופן עצמאי (על משטח העבודה או על הקרקע, על פי גודלו)? הדבר מכתיב את מידותיו של המקרר ודורש התייחסות בשל הצורך של המקרר בהזנה בחשמל ובאוורור לצורך עבודה תקינה.
  • עמידותו של המקרר לתנאי חוץ – באופן עקרוני, לכאורה, כל מקרר קומפקטי היה יכול לתפקד לא רע במטבח גינה, אבל ציוד הממוקם מחוץ לבית דורש יכולות שונות ורבות יותר מאשר ציוד הממוקם באזור מוגן. זהו דבר שחשוב מאד לקחת בחשבון בעת בחירת המקרר.
  • קיבולתו של המקרר – מה שאתם מתכוונים לאחסן במקרר יקבע את דרישות הקיבולת שלו. כפי שהזכרנו, ניתן לחלק את מטלת הקירור בין יותר מאמצעי קירור אחד, כך שהידיעה מה אתם עתידים להכניס למקרר, היא זו שתקבע את סוגו וקיבולתו של המקרר המתאים.

לשאלות נוספות ופרטים נוספים, פנו אלינו: לנדרס טריידינג בע"מ.