מקררים כללי, תרבות היין ומקררי יינות

למה יין צריך מקרר משלו?

בתור חובב יין מושבע שבשנים האחרונות אף החל להשקיע בתחביב שלו לא מעט כסף, אני חייב להקדים ולכתוב שלא כל יין זקוק למקרר משלו.

במידה ואתם רוכשים מדי יום שישי בקבוק יין אחד או שניים ופותחים את הבקבוקים בארוחת הערב, הרי שעבורכם רכישה של מקרר יין בהחלט נחשבת כהוצאה מיותרת. עם זאת, במידה ואתם מעוניינים לטפח אוסף ואפילו במידה ומדובר על אוסף צנוע יחסית של בקבוקי יין, הרי שחשוב מאוד שתקדישו כמה דקות מזמנכם כדי לקרוא את המאמר לפניכם.

היין הוא ישות רגישה
היין הוא יצור חי, הממשיך להתפתח גם כשהוא בבקבוק הזכוכית. עם זאת, למרות הפתגם הידוע שיין משתבח עם הזמן, הרי שאחזקה לא נאותה ותנאי סביבה לא מתאימים, יכולים לגרום ליין להיהרס, להחמיץ או בקיצור – להתקלקל. ומה הם התנאים האידיאליים עבור היין? ובכן, מדובר בעיקר על התנאים הבאים:

  • מינימום של רעידות – הרעידות של המקרר הביתי גורמות לקלקול של היין ולפגיעה באיכותו.
  • רמה קבועה של טמפרטורה ושל לחות – תנודות ברמת הלחות ובגובה הטמפרטורות פוגעות אף הן באיכות היין. במקרר הביתי מתרחשות בלי הפסקה תנודות בטמפרטורה ובלחות שמקורן בפתיחה ובסגירה של דלת המקרר.
  • טמפרטורה בגובה מסוים – הטמפרטורה השוררת במקרר הביתי היא ארבע מעלות בקירוב. מדובר על טמפרטורה שלא מתאימה ליין, הדורש טמפרטורה שונה, בהתאם לסוג היין.
  • חושך והגנה מפני קרינה – מעבר לכל זה, היין זקוק לתנאים של חושך ויובש המשולבים במינימום של חשיפה לקרינת השמש, היכולה להזיק במידה רבה גם ליינות האיכותיים ביותר שישנם. זוהי הסיבה לכך שכיום רוב מקררי היין מצוידים במסנני קרינה מובנים.

לתת ליין את הכבוד לו הוא ראוי
אמנם אתם יכולים לאחסן את היינות שלכם במקרר הביתי, אבל בואו נודה על האמת – מדובר על סוג של עוול שנעשה לבקבוקים, במיוחד במידה ומדובר על בקבוקים היקרים ללבכם או לכיסכם. בקבוק יין איכותי לא ירגיש בנוח לשכב לצד קרטון החלב וסלט המטבוחה שנשאר מארוחת השישי. כאשר נותנים לבקבוקי היין את הכבוד הראוי להם ומקררים אותם במקרר יין ייעודי, הם גומלים לבעלים שלהם בריבית דריבית.

חשוב לציין עוד כי באופן טבעי כאשר רוכשים מקרר יין ייעודי, אוסף היינות נוטה לגדול ולהתפתח בכיוון הנכון. לעומת זאת כשמניחים את הבקבוקים במקרר הביתי, לא נותנים למשקה את הכבוד לו הוא ראוי ובדרך כלל האוסף גם נשאר קטן ומוזנח. ניתן להקביל את מקרר היין למתלה מיוחד לחליפות או עניבות.

נכון, אפשר תמיד לקפל את החליפות בארון עם יתר הבגדים ולגהץ אותן כל אימת שמתקיים אירוע המצריך לבישה של חליפה מחויטת, אך הדבר הנכון לעשות הוא לשמור מקום מיוחד לחליפות שבו יוכלו להיות פרושות ולהישמר באופן הנכון ביותר, שיכבד את מלאכת החייטות שהושקעה בהן…

למידע נוסף: מקרר יין למסעדות
מקררי יין