מקררים כללי, תרבות היין ומקררי יינות

מקרר ליין אדום, יין לבן וכל מה שביניהם

"איש אציל לעולם איננו מתעב יין טוב" פרנסואה רבלה

כולנו טעמנו יין בשלב כלשהו בחיינו, בין אם זה תירוש בליל פסח כשהיינו ילדים. או בין אם זה בדייט רומנטי בו נפתח בקבוק יין אדום העוטף את בני הזוג בחמימות ואהבה. זה נדמה שיין תמיד היה איתנו – ברגעים שמחים, ברגעים שמחים פחות, בבישול, באירועיים חברתיים, בטקסים, בשיפור הבריאות ומה לא?

אז בואו נעשה קצת סדר וננסה לקבל כמה שיותר תובנות על יין.

נתחיל מזה שאין מידע ממוקד על כיצד התגלה היין, אבל אחד הסיפורים מספרים לנו כי היה בעבר הרחוק שליט פרסי בשם ג’משיד, אשר הורה לאחסן ולשמור ענבים לתקופת החורף. כאשר הודיעו לו לאחר תקופה מסויימת שהענבים התקלקלו, הוא הורה להעביר אותם לחבית ולשמר אותם בכדי להרעיל פושעים. אחת מפלגשיו של השליט אשר סבלה מדיכאון ומאסה בחייה, טעמה מהענבים במחשבה שתשים קץ לחייה ומה שקרה אחרי זה התברר כהפך הגמור – הנערה התמלאה בהרגשה טובה וחיה, ואיבדה כל רצון להתאבד. כאשר ראה השליט הפרסי את הפשעות ה"רעל" הזה – הוא ציווה להכין עוד מהמשקה ולחלק לצבאו על מנת לחזקו.
גם היוונים והרומאים נהנו ממשקה היין והם אלה שבעצם הביאו את הבשורה לשאר ארצות אירופה.
הממצאים הארכיאולוגיים העתיקים ביותר שקשורים ליין נמצאו בגאורגיה והם בני כ-8000 שנים: כדי חרס לשמירת היין.
בתקופת ימי הביניים באירופה יצא ליין מוניטין של תרופה ופשוטי העם יכלו להכין אותו לצריכה עצמית (הדבר היה נפוץ אז). למרות זאת, היינות המשובחים באמת היו שייכים לבני האצולה והמלוכה. הבירה הייתה מה שאיחד את העם.
גם בנצרות היין תופס מוטיב מרכזי מאחר והוא קשור לישו ושתיית היין בסעודה האחרונה – טקס הידוע היום בשם מיסה.

ומה עם יין ביהדות?

גם בתנך ישנם איזכורים רבים ליין : לוט – אשר היה אחיו של אברהם שהשתכר כל כך חזק ששכב עם בנותיו בלי שידע. ממש שיכור כלוט. גם בבית המקדש היין תפס חלק מרכזי בהקרבת קורבנות על המזבח, שם היו מניחים את היין בחלקים המיועדים לו.
כיום היין מהווה חלק משמעותי בכמעט כל טקס דתי – ברית מילה, מתחת לחופה, קידוש בשבתות וחגים ועוד.

ומה הקשר בין יין לבריאות?

ליין יש כמה מעלות חיוביות הקשורות לבריאותינו. כאשרת השתייה מתונה לאורך זמן – היין יכול לעזור למניעת מחלות לב וטרשת עורקים. יין אדום גם טוב לקיבה בעת הארוחה, ואפילו טוב למוח! שתייה מתונה של יין אדום מורידה את הסיכון לחלות באלצהיימר.

היין ידוע גם כסם אהבה, מעורר תשוקה וחושניות שאין שני לו והינו פריט חשוב בכל ארוחה רומנטית בין בני הזוג. כך זה ברוב תרבויות העולם. במיוחד יין אדום. בדומה להרגשה שעוברת לנו בגוף כשאנחנו מתאהבים: הרגשת חמימות, סחרחורת קלה והרגשה טובה – כך גם היין גורם לנו להרגיש וזוהי אחת הסיבות החבויות המרכזיות לאהבתנו הרבה אליו.

אחסון היין

כיום ישנה אהבה והערצה רבה ליין. אנשים רבים בונים מרתפי יין בהם יש את התנאים המתאימים לשמירה על המשקה. לדוגמא: הטמפרטורה הקיימת במרתפים בכדי לאפשר ליין להתפתח בצורה טבעית. אחרים בונים קיר מיוחד בבית בשביל אוסף היין שלהם כדי שיראה כמו תצוגה מרהיבה.
כיום לא לכל אחד יש את המרתף המתאים או מספיק מקום בבית בכדי לשמור על יינות ולכן מקרר יין הוא אופציה שהופכת להיות מקובלת יותר ויותר בעולם. ברוב המקרים, מקרר ליין הוא פיתרון לא יקר ומעשי, אשר אפשר להכניס לכל דירה ולהעביר ממקום למקום. ישנם מקררים בגדלים שונים להחזקת יינות החל מבקבוקים בודדים וכלה במקרר עצום המסוגל להחזיק מאות בקבוקי יין ומשקאות אחרים. מקרר ליין יכול להימצא גם בבית וגם במשרד בעבודה. בהתאם לצרכים השונים אפשר לבחור את המקרר המתאים לנו. הרי שאם הוא מיועד לבית אז מקרר ליין לא יהיה גדול מדי ובעל מראה שיתאים לסביבה. אם המקרר מיועד לעבודה או שימוש מסחרי אז הרי שהוא צריך להיות שקט ויותר גדול. כמובן מומלץ שבשניהם יהיה מד טמפרטורה ולחות לשמירה נכונה של המשקה האהוב במיוחד בטמפרטורות הגבוהות ששוררות במדינתנו. הטמפרטורה המומלצת לאחסון היין נעה בין 12 ל16 מעלות צלזיוס. את היין מומלץ לשמור בשכיבה כיוון שחמצן הוא אינו חבר טוב של היין. לכן כשהיין בשכיבה הוא יגע בפקק השעם, ירחיב אותו ובעצם ימנע כניסת חמצן לבקבוק היין. כמות החמצן המצויה בבקבוק יין קובעת את גורל היין.

ישנם 2 טכנולוגיות ראשיות לקירור במקררי יין:

  • מדחס – השיטה הקלאסית.
  • טכנולוגיה תרמו אלקטרית – היתרון הראשי של טכנולוגיה זו היא חוסר רעידות העשויות לפגוע ביין.

ל-2 הטכנולוגיות יתרונות משלהן, אך האפשרות המומלצת לטמפרטורות השרויות במדינתינו הינה טכנולוגיית המדחס, כיוון שמקרר בעל טכנולוגיה תרמו אלקטרית יתחיל לאבד מכוחו בטמפרטורה הגבוהה מ-25 מעלות.


לחצו כאן כדי להנות ממגוון מקררי היין של חברת LANDERS

את רוב היינות מומלץ לא לשמור לטווח ארוך. הימנעו מחשיפתם לשמש. חושך הוא חברו הטוב של היין!
זה לא משנה אם אתם אספני וטועמי יין ותיקים או אם אתם חובבים מתחילים – מקרר ליין יעשה את העבודה בצורה איכותית ביותר ויאפשר לכם לשמור על על בקבוקי היין שלכם בצורה הטובה ביותר ולאורך יותר זמן. אז אל תחכו שהיין שלכם יתקלקל – רכשו לכם מקרר יין איכותי ותהנו מכוס יין משובחת אחרי יום עבודה ארוך!