מקררים כללי, מקררים לבית

מקרר צר וכוורת רב תכליתית: פריטי ריהוט שיתאימו לדירה קטנטנה

כיצד למקסם שטח מגורים מינימלי באמצעות שימוש בפריטי ריהוט קטנים או רב-תכליתיים? כך תאבזרו דירה עם שטח מוגבל, ותגרמו לה להפוך לחלל נעים, חמים ומרווח

ישראלים רבים עוזבים את בית ההורים המפנק ורחב הידיים, ונאלצים לעבור לחיות בדירה עם שטח מוגבל יותר. אם גם אתם גדלתם בבית גדול ועכשיו מוצאים עצמכם בדירה קטנטנה, תצטרכו לשנות את הדרך בה אתם ניגשים לפריטי ריהוט ולעיצוב הבית שלכם.

החל ממקרר קטן ועד לשולחן העבודה, כל פרט צריך להיבחר בשל יכולתו למקסם את השטח המינימלי שלכם, וכולם צריכים לשרת יותר ממטרה אחת. לדוגמא: מיטות שהן גם ספות, שולחנות כתיבה ושולחנות מתקפלים לקיר, מדפים צפים, פופים קטנים, ואפילו כיסאות שהופכים לשולחנות קפה.

יתרה מכך, ביכולתכם ליצור אשליה שיש בדירה שטח רחב יותר ומרווח, על ידי היצמדות לפלטת צבעים בהירה, הכנסת אור טבעי ככל האפשר, אימוץ קונספט עיצובי אנכי ותליית מראות דקורטיביות, שייצרו ליצור אשליה של יותר מרחב. 

המלכודות הגדולות ביותר של מגורים בשטח קטן, כוללות רכישת יותר מדי פריטים, חוסר הידיעה כיצד לאחסן אותם, ויצירת סביבה של עומס. על ידי תשומת לב למה שאתם מכניסים לחלל, ובחירת ריהוט שממש יתאים לדירה הקטנטנה, אתם יכולים להפוך דירת סטודיו קטנה בפלורנטין, למקום הכי חם בעיר.

למרות שזה עלול להיראות מסובך, ברגע שתגלו את הסודות לחיים בשטח קטן, הדבר יהפוך לקל ופשוט.

פריטי ריהוט רב תכליתיים

אין פונקציונלי יותר ומתאים יותר לדירות קטנות, מאשר רהיטים הממלאים מספר פונקציות בעת ובעונה אחת. הדוגמא הקלאסית ביותר, היא כמובן מיטה המשמשת גם כספה לאירוח. תוכלו לממש הצעה זאת בשתי דרכים – האחת, לישון על מיטה זוגית רגילה, ובכל בוקר לפרוש עליה כיסוי מיטה נאה, שלמעשה יהפוך אותה לספת אירוח. השנייה, והמומלצת ביותר, היא לרכוש ספה שתהפוך למיטה זוגית בפתיחה פשוטה. כך תהיה לכם ספה של ממש, עליה תוכלו לארח, או סתם לרבוץ להנאתכם.

אם כבר עסקינן במיטות ובספות, אחד הדברים השימושיים והנחוצים ביותר בדירה קטנה, הם כמובן חללי אחסון. העדיפו מיטה או ספה עם המצוידות במה שמכונה “ארגז מצעים”, ובו תוכלו להשתמש לאחסון של בגדים של העונה האחרת, מצעים, שמיכות, או למעשה כל חפץ שאתם בטוחים שאתם צריכים ועוד תשתמשו בו, ואתם רוצים לשמור למועד אחר בהמשך.

עוד דוגמא נפוצה לרהיטים רב שימושיים היא שולחנות המשמשים גם כשולחן עבודה וגם כפינת אוכל. למתקדמים, ניתן להתקין מעין פלטה נשלפת התלויה על הקיר, ולפתוח אותה לכדי שולחן בעת הצורך. 

דוגמא לרהיט שהוא גם פונקציונלי וגם תורם מבחינה עיצובית, היא ספריות או כוורות שהן צרות וצמודות לקיר, בתוכן תוכלו לאחסן ספרים, עציצים קטנים ועוד פריטים יפים שאתם רוצים להמשיך ולאמץ, וכך למעשה חלל אחסון, הופך להיות גם לרהיט חינני שבהחלט יכול לשדרג את מראה החלל ולהקנות לו טאץ’ ביתי ונעים. 

גרסת ה”מיני” של פריטי ריהוט ומכשירי חשמל

הקטע בדירה קטנה, שלא רק שאין לכם עודף של שטח בחלל המגורים, מה גם שאין לכם צורך של ממש ביותר מתי מכשירים ורהיטים. כלומר, במטבח קטנטן לדוגמא, בכל מקרה לא תרימו ארוחות המוניות ותזמינו חברים לארוחת שישי, כך שמספיק שיהיה לכם מקרר צר, שייכנס בנישה פינתית במטבח הקטן, ויכיל בדיוק את מוצרי המזון שאתם זקוקים להם. סביר להניח ששאר הרהיטים במטבח הם קטנים למדי – הארונות, משטח העבודה (השיש) וכו’. 

כדאי לחשוב היטב לאילו פריטים אתם באמת זקוקים (עד רמת הפן לשיער), ולהצטייד בגרסה המוקטנת שלהם. תוכלו למצוא היום ברשתות השיווק, טוסטרים קטנים, תנור חימום קטן, רהיטים קטנים כמו ספות נמוכות והדומים ועוד ועוד. העדיפו אותם, ואם אפשר, לא לוותר על הסטייל ועל החן של כל אלו. זה שאתם גרים בבית קטן, לא אומר שהוא לא יכול להיות שיקי.

להיות הכי בררניים שיש

כבר זרקנו רמז בסעיף הקודם, לכך שחשוב שמה שייכנס ויישאר בדירה הקטנה שלכם, הוא אך ורק מה שאתם זקוקים לו. כמו שהשכילה לומר כוהנת הסדר והמינימליזם היפנית מארי קונדו, “רק מה שגורם ללב שלכם לזרוח”, ואתם יודעים מה? לא בטוח שאפילו זה יכול להישאר במשכנכם הקטנטן. חשוב להיות סופר בררניים לגבי כל פריט שיש לכם בבית, ולשאול את עצמכם שוב ושוב – האם אנחנו באמת זקוקים לדבר הזה כאן? האם הוא באמת בשימוש והאם הוא גורם לכם לאושר אמיתי? אם התשובה היא לא, מומלץ בחום להיפרד כידידים, ולהעביר, למסור או אפילו למכור אותו. יש היום שלל פלטפורמות נוחות וידידותיות לשימוש, באמצעותן תוכלו למכור פריטי יד שנייה בקלות שכמעט קשה להאמין. בעיקר בפייסבוק, תוכלו למצוא קבוצות כמו “זה לא יושב עלי בול”, באמצעותן תוכלו למכור פריטי לבוש במצב טוב ואפילו לא תוכלו להגביל את האיסוף לאזור הבית שלכם. כן, ממש כמו הטינדר של היד השנייה. פלטפורמה נוספת קלה ונוחה לשימוש, באמצעותה תוכלו למכור פריטי ריהוט שאין לכם צורך בהם, נמצאת גם היא בפייסבוק, והיא נקראת “מרקט פלייס”. מה אכפת לכם, על הדרך  גם לעשות קצת כסף ממה שאתם לא צריכים יותר? 

לסיכום, דירה קטנה היא לא גזירה משמים, ואפשר בהחלט להפוך אותה למקום נעים, חמים ומזמין, ואפילו כזה המעניק אשלייה של מרחב ואוויר. חשוב להקפיד על מינימליזם, וכדאי גם להמעיט בדוגמאות ובטקסטורות, וכאמור להיצמד לפלטת צבעים בהירה. כמו כן, אם יש לכם חלונות בדירה, השתמשו בהם ופתחו אותם לרווחה כל עוד אתם יכולים, כך שייכנס אור ואוויר.