מקררים כללי

מקרר קטן וספת אירוח בחדר – לתת למתבגרים תחושה של עצמאות בבית

בני נוער מאז ומתמיד – זקוקים לפרטיות יותר מהכל. זה הזמן לעצב את החדר שלהם מחדש ולוודא שיש בו כל מה שהם צריכים כדי להרגיש עצמאיים, ולהקנות להם תחושת פרטיות רבה עד כמה שניתן

הזיכרון שלנו ההורים, קצר מלהכיל את הפרטים המדויקים של איך אנחנו היינו בתור מתבגרים. הזמן טס, הילדים שלנו גדלים והופכים לטינאייג’רס, ואנחנו מתפלאים והמומים מההתנהגות המרדנית והעוקצנית שלהם, הוייב הכעוס והציני ובעיקר, לא מבינים איך הקטנטנים האלה בטוחים שהם אנשים מבוגרים לכל דבר…

כמובן שעדיין יש כאן הרבה מקום להצבת גבולות ולחינוך בגישה שאתם מאמינים בה, אבל ההמלצה היא כן לספק להם גם את הפרטיות שהם כה זקוקים לה בשלב הזה של חייהם, ולא פחות חשוב – את העצמאות והתחושה שהם אחראים על עצמם במובנים רבים. שחררו להם יותר עצמאות עכשיו, ובוודאי תקצרו את הפירות של הגישה הזו בהמשך.

אחד הדברים החשובים ביותר בחייהם של בני נוער הוא החדר שלהם בבית ההורים. מדובר במפלט בו הם יכולים להיות מי שהם, לארח חברים, ללמוד למבחנים, לשמוע מוזיקה, או פשוט לבהות בתקרה ולנסות לעבד את רכבת ההרים הזו שהם עוברים כעת. בדיוק מהסיבות האלו, חשוב מאוד להשקיע בעיצוב החדר שלהם ובכל הפסיליטיס שיש בו, על מנת להפוך אותו למקום האידיאלי עבורם, בו הם מרגישים חופשיים, ובעיקר מרגישים שיש להם פרטיות ועצמאות. במילים אחרות, זו הממלכה שלהם.

כמו כן, בעידן האינסטגרמי, בו הכל מצטלם ועולה לרשת, ליותר ויותר בני נוער חשובים  האסתטיקה והסטייל שיהיו בחדרים שלהם, מה שמוסיף עוד סיבה להשקיע בחלל הזה.

שלב ראשון – להיפטר מפריטים ילדותיים

בשלב הראשון של תהליך העיצוב מחדש של חדר המתבגרים, מומלץ לערוך סריקה, מיון וסינון אגרסיבי של כל הפריטים הילדותיים שכבר אין בהם שימוש, ושסתם תופסים מקום בחלל ומוסיפים “רעש” בעיניים. עליכם להבין שהילדים שלכם התבגרו, ועל מנת לעלות שלב ולהתקדם, יש קודם כל “לבגר” את החדר ולמסור או לזרוק צעצועים, משחקים וגם פריטים כמו מצעים, שטיחים או וילונות עם דמויות ילדותיות כמו אנה ואלזה, סמי הכבאי וכו’. באותה ההזדמנות, כבר נכין את החדר ל”הרגעה” של פלטת הצבעים, ולהפיכתו לרגוע ומתון יותר.

שלב שני – לשתף אותם בתהליך ולהניח להם לבחור את הסגנון

כבר דיברנו על זה שלחבר’ה האלה מאוד חשוב להיות עצמאים, וכשזה נוגע לעיצוב החדר שלהם, חשוב מאוד שהם ירגישו שהוא לגמרי שלהם, ולא תוצר של כפייה של ההורים, שמבחינת הילדים “יש להם טעם של זקנים”. אז שבו עם המתבגר או המתבגרת, ותכננו יחד את סגנון העיצוב בקווים כלליים. בחרו יחד את פלטת הצבעים שתשלוט בחדר (זו ההזדמנות שלכם למתן בחירות קיצוניות), אילו פריטים להם שיהיו שם ובאיזה פורמט. קחו על עצמכם את הבחירות החשובות יותר, שעוסקות באיכות ובפרקטיקה, כמו ההחלטה איזה שולחן כתיבה לקנות, איזו מיטה וארון בגדים, אבל את הסגנון, הצבעים והדקורציה – הניחו להם להנחות.

שלב שלישי – לבצע כל מהלך שיגביר את תחושת הפרטיות בחדר

המנטרה שהמתבגרים שלכם נמצאים בתקופה בה הפרטיות חשובה להם יותר מכל דבר, צריכה לרחף מעל לראשיכם בכל שלב בעיצוב החדר שלהם. ישנן מספר דרכים להגביר את תחושת הפרטיות בחלל. ראשית, אם הם נאלצים לחלוק את החדר עם עוד אח או אחות, כדאי להגדיר לכל אחד פינה משלו – מיטה, שולחן כתיבה, חפצים אישיים וכו’, בצבעים ובעיצוב שהוא בחר, ורצוי שאלו יהיו כמה שיותר רחוקות אחת מהשניה. אם החלל מספיק גדול, ניתן לשקול להוסיף חוצץ של ממש שיחלק את החדר לשניים. ניתן לעשות זאת באמצעות פרגוד או אפילו על ידי הצבת ארון בגדים רחב באמצע החדר ובכך לחסוך עוד מקום.

אם המתבגרים שלכם נהנים מחדר משלהם, ישנן דרכים לגרום להם להרגיש שזהו בית של ממש, בו הם מחליטים על הכל, ויכולים להתנהל שם ממש כמו מבוגרים. חשוב שיהיה להם כל מה שהם צריכים ורוצים בחדר (בגבולות האפשר כמובן), לרבות מיטה רחבה (זה הזמן להיפטר ממיטת ה”חבר” הילדותית) ואת כל הפסיליטיס שהם זקוקים להם. למתקדמים, ניתן להכניס לחדר מקרר קטן שישמש אותם לקירור משקאות ונשנושים, וישחרר אותם מהצורך לצאת למטבח כל פעם שהם זקוקים למשהו, במיוחד כשהם מארחים חברים. אם יש מספיק מקום, ניתן אפילו לשלב ספה קטנה בה יארחו את חבריהם, וירגישו שיש להם ממש דירה קטנה, עם מקרר וסלון. המקררים הקטנים יכולים להוות גם פריט עיצובי שיוסיף סטייל לחדר. ישנם דגמים מסוגננים במיוחד כמו מקרר רטרו שמגיע בצבעים של אדום, שחור או לבן, וכולו שיק. כמובן שיש להתאים גם את שאר פריטי העיצוב לסגנון הרטרו, במידה ובחרתם אחד כזה לחדר.

שלב רביעי – לזכור שהכל זמני ולהתאים את פריטי העיצוב לכך

אנחנו יודעים שעוברת עליכם ועל הילדים תקופה לא סוערת ולא פשוטה לעיכול, אבל חשוב לזכור, במיוחד במהלך העיצוב, שמדובר בתקופה חולפת. לכן, כשבוחרים פריטי ריהוט גדולים כמו מיטה, ארון, שולחן כתיבה וכו’ – כן כדאי לבחור בפריטים איכותיים, קלאסיים עמידים, בצבעים מתונים ובעיצוב “רגוע”, אך כשמחליטים על הדקורציה שמסביב – צבע לקירות, שטיחים, וילונות, מצעים, מדבקות קיר וכו’, כדאי לאפשר לילדים לבחור אותם, בידיעה שייתכן ועוד מספר שנים הם כבר יאבדו את הרלוונטיות, ולהתכונן לשינוי והחלפה שלהם.

מעבר לעיצוב החדר, חשוב לכבד את פרטיותם של בני הנוער ולדעת שהם זקוקים לה יותר מתמיד. נסו לאזן בין המסר שאתם שם בשבילכם, לבין עידוד לעצמאות וכיבוד הפרטיות שלהם.