תרבות היין ומקררי יינות

איך לבחור מקרר יינות קטן

משום מה יש כאלה שסבורים כי מקרר יין זה מוצר המיועד לאספני יין או למקצוענים בלבד. אך האמת היא שכל מי שמחזיק בביתו אוסף של בקבוקי יין ואין לו מקום מוגדר עבורו, עשוי למצוא את הפתרון בדמות מקרר יין קטן. כך הוא ירוויח שני דברים. גם מקום נוח ומתאים לבקבוקי היין וגם שמירה מרבית על איכותו של האוסף שהוא לעיתים יקר ערך ממש.

כשבאים לבחור מקרר יין קטן לבית, עולים לבטים רבים. ישנם סוגים שונים של מקררים ליין, בגדלים שונים ועם פונקציות שונות. חשוב להכיר את האפשרויות על מנת שניתן יהיה להגיע אל הבחירה הכי נכונה והכי מתאימה.

מקרר יין קטן – מה חשוב לדעת לפני שקונים?

חשוב לדעת כי מקרר ליין הוא לא מקרר רגיל. מדובר במקרר שאמור להבטיח שמירה על איכות היין שלכם. על כן, עליכם לבדוק בראש ובראשונה האם קיים במקרר היין מדחס לוויסות הטמפרטורה וכן בקרת לחות. לא בכל המקררים הם קיימים וכשמדובר במקרר יין הרי שהפרמטרים הללו הם קריטיים ממש.

מלבד אלו ישנם עוד כמה דברים חשובים שאתם צריכים לדעת.

שיטות הקירור של מקררי היין

מקררי היין הם לא מקררים סטנדרטיים. מדובר במקררים הפועלים בשיטות קירור שונות. ישנה שיטת הקירור הרגילה באמצעות מדחס ויש את שיטת הקירור התרמו אלקטרי.

שיטת המדחס היא השיטה שכולנו מכירים מהמקרר הביתי. זוהי השיטה היותר מיושנת ביחס לשיטת התרמו אלקטרי אך זה לא בהכרח אומר שזוהי לא שיטת קירור טובה.

מקרר תרמו אלקטרי – למעשה כאשר מדובר במקרר העשוי לשמר יינות, שם אולי כדאי להעדיף את שיטת הקירור התרמו אלקטרי היות ובאמצעות שיטה זו נמנעות הרעידות המוכרות לנו ממקררי המדחס. הרעידות אינן טובות ליין והן עלולות לפגוע בהן. יין הנשמר במקרר כזה הוא יין שיישמר טוב יותר ולמשך זמן ארוך.

לשיטת קירור התרמו אלקטרי ישנן יתרונות נוספים. המקררים פועלים בשקט, צריכת החשמל נמוכה ובאופן כללי מדובר במקררים אמינים מאוד. אז לפני שאתם שואלים, למה לא נחליף את המקררים שלנו בבית למקררים הפועלים בשיטת התרמו אלקטרי, חשוב שנציין כי גם למקררים הללו ישנם חסרונות מהותיים. כמו למשל יכולת קירור מוגבלת כאשר הטמפרטורה החיצונית עולה על 26 מעלות. בישראל יש לזה משמעות רבה. ימים רבים בשנה עוברים בהרבה את הטמפרטורה הזו.

חוץ מזה מדובר במקררים עם קיבולת מוגבלת של עד כ – 70 בקבוקי יין. כמו כן ההיצע העיצובי של המקררים הללו הוא גם כן די מוגבל.

מקרר עם מדחס – למעשה כדאי לבחון גם את האפשרות של מקרר יינות הפועל בשיטת המדחס. מקרר המיועד ליינות אמנם ירעיש יותר מהמקרר התרמו אלקטרי, הוא גם יסבול מרעידות האופייניות למקררי מדחס. אך כאשר מדובר במקרר יינות, שם מותקנים על מרביתם של המקררים מנגנונים מיוחדים שנועדו לטפל בדיוק בבעיה הזו של הרעידות ומניעתן.

מלבד הבעיה שיש לה פתרון ברמה כזו או אחרת, הרי שמדובר במקרר הרבה יותר מקצועי, מקרר שמבטיח קירור גם כשהטמפרטורה החיצונית גבוהה. כמו כן מדובר במקררים המוצעים במגוון עיצובי רחב כאשר כל לקוח עשוי למצוא את המענה המושלם לצרכים הספציפיים שלו מבחינת גודל ומראה.

וכן מדובר במקררים המציעים אחסון של כמויות גדולות מאוד של עד 200 בקבוקי יין.

במקררים אלו ישנה גם שליטה טובה הרבה יותר על הטמפרטורה הפנימית כך שבהחלט מדובר בפתרון הרבה יותר מקצועי.

חשוב לזכור כי מקררים כאלו שוקלים הרבה יותר ביחס למקררים התרמו אלקטריים. כמו כן המחיר שלהם יהיה הרבה יותר יקר ביחס אליהם.

יוצאים לקנות מקרר יין

אז החלטתם שהגיע הזמן לתת ליין את הכבוד הראוי לו ולייחד עבורו מקרר משלו. לפני שאתם מתקדמים הלאה, שאלו את עצמכם את השאלות הבאות. הם יסייעו לכם בבחירה נכונה של המקרר.

  • כדאי להשקיע ביופי של המקרר? לפני הכול, עליכם להחליט מה המיקום המיועד של המקרר בבית. אם אתם מתכננים להעמיד אותו במרכז הסלון, במטבח או במקום בולט אחר, חשוב שהוא יהיה מעוצב ונאה לעין. כדי שהוא יהפוך לפריט שישדרג את הבית. מנגד, אם אתם עומדים לאחסן אותו במרפסת שירות סגורה וחשוכה, עדיף שתשקיעו באיכות ולא תתעסקו עם הפרטים החיצוניים הזניחים.
  • כמה יינות יש לכם באוסף / בבית ? חשוב כמובן להתחשב בכמויות היין שאתם רוצים לאחסן במקרר. אם אתם לא אספנים גדולים, תוכלו בהחלט להסתפק במקרר קטן. אך בכל מקרה חשוב תמיד לקחת מוצר שהוא מעט יותר גדול מהקיבולת הנדרשת ברגע הנתון של הקניה. אתם לא רוצים למצוא את עצמכם נאלצים לוותר על חלק מהאוסף רק בגלל חוסר מקום.
  • איזה סוגי יין יש לכם ולכמה זמן אתם שומרים אותם? אם אתם אספנים כבדים ואתם מחזיקים יינות משך שנים ארוכות, בררו שתצטרכו לבחור מקרר גדול ואיכותי שאכן יספק את ההגנה הטובה ביותר על האוסף. אך אם אתם שומרים את היינות רק לטווחי זמן קצרים, תוכלו בהחלט להסתפק במקרר יותר פשוט ויותר זול.

על מה אסור לכם לוותר?

לא משנה מה יהיה הגודל של המקרר בסופו של דבר, ישנם הדברים שעליהם ממש לא כדאי לכם לוותר.

  • מדפים נשלפים ולא קבועים כדי שתוכלו לשלוט על הוצאת הבקבוקים והכנסתם בלי להרוס או להפיל בקבוקים בדרך.
  • הצללה על דלת המקרר כדי לשמר טוב יותר את התכולה.
  • בקרת לחות ובקרת טמפרטורה כפי שציינו בתחילה. אלו יבטיחו שמירה על איכות היין כמו גם על התוויות שזה גם חשוב.

זכרו, יין טוב משתבח עם הזמן. אך רק אם תתנו לו את התנאים הטובים לכך.