תרבות היין ומקררי יינות

סוגי מקררי יין

אם אתם חובבי יינות אתם בטח יודעים שאתם חייבים לשמור אותם במקום מתאים, בסביבה מתאימה ובטמפרטורה מתאימה. בעיקר אם אתם מתכננים לשמור את היינות לתקופות ממושכות, אתם לא יכולים בלי מקרר מקצועי כזה שיעשה עבודה מצוינת.

מקרר יין בבית הוא קודם כל אמירה. הוא מתאים לכאלו שמתייחסים לאוכל ולשתייה בצורה מכובדת, לאנשים אניני טעם וחובבי ארומה. מעבר לכך, הוא פריט עיצובי יפיפה והוא יכול להשלים קונספט עיצובי בצורה מדהימה. ובעיקר, הוא יעיל ועושה עבודה טובה שהיא שמירה על היין בטמפרטורה הרצויה כדי להאריך את ימיו כמה שיותר ובכדי שכשישתו אותו זה יהיה לא פחות מעונג צרוף.

למה לא לאחסן במקרר הביתי?

מקרר יש הרי לכל אחד מאיתנו והוא יכול להיות בכל גודל שהוא. אז למה לא לעשות בו שימוש ולאחסן בו את בקבוקי היין? למה צריך מקרר מיוחד ספציפי ליין? יש לכך כמה סיבות. הראשונה היא הסיבה הטכנית. למקרר ביתי אין את הטמפרטורה הנכונה, כשביינות היא עומדת על 17 מעלות. הטמפרטורה במקרר צריכה לתת מענה למאכלים שונים ומכיוון שהיא לא ספציפית, היא לא תשמור את היינות בצורה טובה ואיכותית.

בנוסף, חשוב לזכור שמקרר יינות הוא סטייל, הוא משהו שאנשים רוצים להראות, רוצים להציג את התחביב שלהם לאחרים, ואם היינות ישכבו בתוך המקרר הביתי, זה כבר לא יהיה אותו הדבר. חשוב לדעת גם שיין חייב להישמר בשכיבה ומקרר ביתי לא תמיד מאפשר את זה, מה שמקרר יינות כן.

סוגי המנועים

מקרר יינות הוא אם כן מקרר שמאפשר לאחסן בו יינות בשכיבה. יש גדלים שונים של מקררי יין, מקררים שמתאימים לכ-50 בקבוקים, מקררים בינוניים שמתאימים לכ-20-30 בקבוקים, והקטנים לכ-10 בקבוקים.

אבל מה שחשוב יותר הוא לדעת שיש שני סוגים של מנועים למקררי יין. סוג אחד הוא המקרר שהמנוע שלו מופעל על ידי מדחס. הוא נחשב לחזק יותר ועוצמתי יותר והוא יצליח לעמוד גם בעומסי חום בחוץ ועדיין ישמור את הטמפרטורה על 17 מעלות, אבל זה שהוא רועד לא מוסיף חיים ליין. יין צריך לשכב בלי תזוזה והרעידות הקטנות של המדחס עלולות לפגוע בו.

מצד שני יש את המנוע התרמו אלקטרי. זהו מנוע שנחשב פחות חזק ובעיקר, מתמודד פחות טוב עם טמפרטורה גבוהה מידי בחוץ מה שאומר שהוא לא יצליח כל הזמן לשמור על  טמפרטורה אחידה, אבל מצד שני, זהו מקרר שקט. מקרר שמקרר ללא תזוזות או רעידות והיין לא ייפגע ממנו.

אז מה עושים? קודם כל, ישראל היא מדינה חמה יחסית לאירופה ויש אכן בעיה בבחירת מקרר יינות. ובכל זאת, מה שנכון לעשות הוא בין השאר להתחשב באזור בו גרים, האם הוא אזור חם יותר או פחות ובהתאם, לבחור את המקרר שיוכל להתמודד טוב יותר עם הטמפרטורה בסביבה.

פרמטרים נוספים לבחירת מקרר יינות

בעת בחירת מקרר יינות צריך אם כן להתייחס ליכולת שלו להתמודד עם הטמפרטורה בחוץ כדי שהוא יוכל לשמור על 17 מעלות בפנים בשאיפה לכל הזמן. יש אם כן טכנולוגיות קירור שונות, המדחס או המנוע התרמו אלקטרי וצריך להתחשב בסביבה כשמחליטים. אבל יש עוד פרמטרים שצריך לברר לפני שרוכשים מקרר יינות:

  • סינון של אור חיצוני – דיברנו כבר על חום וטמפרטורה ועל החשיבות בבחירת מקרר שיוכל לעמוד במה שקורה בסביבה שלו, אבל מעבר לכך, חשוב גם שהחשיפה לאור תהיה כמה שיותר נמוכה. אור לא עושה טוב ליין ויש מקררים שמעבר לבידוד האיכותי שלהם, הדלת השקופה היא עם הצללה. הצללה כזו תמנע מקרני האור להיכנס לתוך המקרר. כדאי לבחור מקרר כזה ובטח אם הוא מיועד לעמוד במקום מואר יחסית.
  • בקרת לחות – עוד מחלה שיינות שלא שמורים כמו שצריך סובלים ממנה היא לחות, שלאחר פרק זמן מסוים מובילה לעובש בפקק השעם. בנוסף, לכל יין יש את התווית שלו שמעידה על הזמן בו הוא יוצר ודברים נוספים, ולחות עלולה למחוק או להוביל לכתמים. בגלל הדברים הללו מקרר יין צריך להיות עם בקרת לחות, בכדי שאם תהיה כזו אפשר יהיה לטפל בבעיה במהירות לפני שייגרם נזק כלשהוא ליין.
  • אזורי קירור – אמרנו שיין באופן כללי אמור להישמר בטמפרטורה של 17 מעלות, אבל אם ניכנס לעומק, יש הבדלים בין היין האדום ליין הלבן גם מבחינת טמפרטורות. יש הטוענים שהיין הלבן צריך להישמר בטמפרטורה של 12 מעלות והיין האדום ב-17-18 מעלות, ולכן אם אתם מתכננים לקנות מקרר יינות אתם צריכים להחליט האם יהיה בו אזור קירור אחד או שניים. אם יהיה בו אזור קירור אחד, כל היינות שלכם יישמרו באותה הטמפרטורה ולא יהיה הבדל ביניהם. אם חשוב לכם שהיין האדום והלבן ישמרו בנפרד, אתם חייבים יותר מאזור קירור אחד עם טמפרטורה נפרדת.
  • עיצוב – בסוף, הרי מקרר יין הוא גם אלמנט עיצובי שאמור להיות חלק מהקונספט של החלל בו הוא ממוקם, ויש אפשרויות שונות בכל מה שנוגע למראה שלו. יש סוג ורמת גימור חיצונית בין סוגים שונים של מקררים, יש צבעים שונים של תאורת לד פנימית במקררים ויש מדפי מתכת או מדפי עץ שניתן לבחור מהם. יש גם מדפים נשלפים וכאלו שלא ובסופו של דבר זה עניין של נוחות.
  • אחריות על המקרר – כמו כל מוצר חשמלי אחר, חשוב שתהיה אחריות גם על מקרר יינות וכדאי שהיא תהיה לכמה שיותר זמן ושהשירות יהיה מהיר ויעיל.