תרבות היין ומקררי יינות

הבדלים בין מקררי יין שונים

מקרר יין

החזקת יינות במקרר יינות שמיועד לכך הוא כבר לא עניין של אנינות טעם מוגזמת, אלא בסיסי ביותר אצל מי שרוצה ליהנות מההשקעה שלו ומאירוח מוצלח. להלן מה שצריך לדעת לפני כשבוחרים מקרר יינות:

מקרר יינות הפך זה מכבר לציוד הכרחי אצל כל מי שנהנה מאיכות חיים ואוהב לארח ולהשקיע באוכל טוב. אנחנו כבר יודעים על פי ריבוי תכניות הבישול והשתתפות כל המגזרים שיינות טובים ומוערכים נמצאים היום בכל בית.

במקביל להתפתחות התרבות הקולינרית והחיבה לאוכל גורמה בכל מקום, יש עלייה בביקוש למקררי יין, החידוש הפעם הוא שהביקוש הוא לא רק לבתים פרטיים ומקומות שנוהגים לארח אנשים כמו מלונות בוטיק וצימרים מובחרים, אלא גם למשרדים וחברות שנוהגים לארח ולעשות אירועים, ולכן תרבות היין אצלם היא הרבה יותר שכיחה.

ההבדלים בין מקררי היין נובעים לא רק מההשקעה בעיצוב של המקרר, שנראה לפעמים כמו רהיט אריסטוקרטי מעוצב להפליא. הוא יכול להיות גם מודרני ומתוחכם לגמרי תלוי במקום שבו תציבו אותו ובסגנון החיים שלכם.

חשוב לציין שההבדלים בין מקררי היינות נבדלים בעיקר לפי הצרכנים שלהם, כך שיש מקררי יין שמותאמים לאנשים שרוצים לשמור על היין שלהם במידת האפשר אבל הם לא אספני יין, ויש כאלה שישקיעו מן הסתם במקררים מאוד גדולים משום שאצלם יין הוא תרבות ואורח חיים, ולכן הם גם ישקיעו במקררי יין ענקיים עם פרמטרים מאוד מדויקים שמתוחכמים, שיתאימו לתפקידם. לכל השאר ולמי שרוצה לרכוש מקרר יין ולהשקיע במקרר הנכון לו מוקדשת הכתבה הבאה.

כיצד בוחרים מקרר יין שנכון לכם?

  • אחריות – באופן מפתיע, נתחיל ממה שנבדק בדרך כלל רק בסוף והוא האחריות. מקרר יין מבית טוב תמיד יבוא עם האחריות עליו משום שהיצרן מאמין בו ויודע מהי איכותו. מקרר חייב להיות עם אחריות לשנה לפחות, וכלל שהיא ארוכה יותר כך היצרן בטוח יותר בדגמים שלו. מקרר יינות שונה ממקרר רגיל בדרישות ממנו ולכן זהות היצרן קריטית.
  • נפח וקיבולת – לאחר שפניתם לבחור מקטלוג של יצרן אמין, בדקו את נפח המקרר ואת הקיבולת שלו, והתאימו זאת לצרכים שלכם. קיבולת פירושה מספר הבקבוקים והיא נגזרת מהרגלי שתיית היין היומית שלכם ומהצרכים שלכם לאירוח. ברור שאם אתם מארחים לעתים רחוקות תצטרכו פחות מקום, אלא אם כן אתם אוהבים לשתות יין לעתים תכופות. קחו בחשבון את אורך חייו של כל סוג יין וזכרו שמקרר גדול מתאים לאספנים שמשקיעים ולא רק למי שקונה יין כדי לשתות אותו. המקררים נעים בין קיבולת של מספר מינימלי של בקבוקים לבין מקררים ענקיים שמיועדים לאספנים. הטווח גדול ורצוי לקנות מקרר שיישאר בו תמיד מקום ריק לבקבוק הבא שתרצו לרכוש ולאחסן נכון.
  • תצורת המדפים – לבקבוקי יין יש צורות וגדלים שונים, והם משתנים לפי סוג היין והבקבוק הנכון לו. כמו כן, יכול להיות שאתם גם חובבי בקבוקי יינות אישיים ולכן תצטרכו יותר מקרר שיש בו גודל סטנדרטי. זכרו שיש בקבוקי שמפניה ובקבוקי יין שמנמנים או רזים, כמו יינות קינוח, מה שאתם אוהבים וקונים בדרך כלל זה גם מה שאתם צריכים במקרר היינות שלכם.
  • שליפה נוחה – יש מקררי יין שמאפשרים לשלוף אותם ולהקל במיוחד על מי שצריך להתכופף למטה, ויש מקררי יין שבהם המדפים מקובעים ואינם נשלפים. קחו בחשבון שמה שנוח לכם לתפעל מבלי לגרום לשבירת הבקבוק חלילה הוא מה שקובע, בסופו של דבר.
  • שיטת הקירור – שתי שיטות הקירור העיקריות של מקררי יין הן שיטת המדחס ושיטת הקירור התרמו אלקטרית. שיטת המדחס מסורתית והיא מבוססת על קירור באמצעות ערבו המדחס, מה שגורם גם לרעידות שאינן בריאות ליין באופן כללי. שיטה תרמו אלקטרית שקטה יותר וצורכת פחות חשמל, אבל מוגבלת לשימוש במזג אוויר חם. כך שתלוי מאוד היכן אתם מציבים את המקרר והאם יש בו טמפרטורה שאינה עולה על 25 מעלות, כמה בקבוקים אתם רוצים לאחסן בו והאם הבקבוקים יקרים.
  • בקרת לחות – כל מי שמבין ביין יודע שיש בעיה עם לחות והתפתחות עובש, שמירה על פקקי השעם ואפילו התוויות. בקרת לחות במקרר שומרת על היינות מהתפתחות העובש וחשובה במיוחד למי שיש לו יינות יקרים שהוא מחזיק במקרר לאורך זמן רב.
  • וסת טמפרטורה – חשוב מאוד שתהיה לכם אפשרות לווסת את הטמפרטורה הנכונה שהיא 16-17 מעלות. מי שבאמת משקיע ביינות שלו ואוסף אותם יעדיף גם מקרר שמבדיל בין האזורים השונים וכך אפשר לווסת טמפרטורה שונה בין מדפי היין לפי יינות לבנים, אדומים ואחרים. כך שנכון להשקיע בזה אם אתם מתכוונים לאחסן לזמן רב, אם אתם אניני טעם באופן מיוחד ואם חשוב לכם להגיש יין בטמפרטורה הנכונה לו.
  • הגנה משמש ומאור – ברור לגמרי שמקרר יינות לא יכול לעמוד בשמש ובאור מבלי להצל עליו ולהגן על היינות מפני האור.
  • רעידות המקרר – הרעידות כבר נדונו בסעיף שיטת הקירור ולכן יש להדגיש שמקרר חייב להתאים ליינות לפי צריכתם. יינות יקרים שאתם משקיעים בהם ומאחסנים לתקופה ארוכה חייבים מקרר ללא רעידות, ומקרר שמיועד לשימוש תכוף יותר יכול לסבול רעידות ברמה מסוימת אם אין ברירה.
  • מחירי מקררים – המחירים נעים בין כמה מאות למקררים הקטנים, לבין אלפים רבים. הקריטריון העיקרי שלכם חייב להיות מהו אורח החיים שלכם והאם אתם באמת מתכוונים להשקיע בקניית יינות רבים בשנים הקרובות. זכרו שנפח המקרר צריך להיות מעט יותר גדול מהתצרוכת הרגילה שלכם, כדי שיהיה תמיד מקום ליין מעניין וכדאי שיתאים לתחביב החדש שלכם.