תרבות היין ומקררי יינות

מקרר יין בנוי – מה זה? מה היתרונות שלו ולהיכן הוא מתאים?

מקררים מומלצים למטבח חיצוני

חובבי היין מעניקים ליין יחס מיוחד. הם לעולם לא יאחסנו את אוסף היין היקר לליבם במקרר הביתי. הם ייחדו עבורו כספת מיוחדת. כלומר מקרר מיוחד, שם יישמרו היינות. למה בעצם צריך מקרר מיוחד ליינות ולמי הוא מתאים?

האמת היא שבשנים האחרונות אנחנו עדים לכך כי הדרישה למקרר יינות כבר אינה שמורה רק לחובבי היין ה’משוגעים’ לדבר. למעשה כיום חדרה התרבות הזו של שתיית יין והרמת כוסית (והרבה יותר מכוסית…) כמעט לכל משרד או עסק. שלא לדבר על מלונות בוטיק ועל צימרים מובחרים וכמובן גם בהרבה בתים פרטיים. מקרר היינות נהנה ממקום של כבוד כאשר במקרים רבים העיצוב האריסטוקרטי שלו משדרג במידה רבה את החלל.

מקרר בנוי עם כל היתרונות

המקרר הבנוי המיועד לאחסון יין הוא מקרר המתפקד כיחידה נפרדת והוא מאפשר את ההגנה על היינות, על הטעמים שלהם וכמובן גם על הסדר הטכני במקרר המיועד רק עבור היינות.

מקרר יין בנוי מתאים למעשה לכל מקום בו יש צורך למקום ייעודי וייחודי לשמר בו את היינות.

אך ברור שבכל מקום יש את הצרכים הספציפיים ואת כמויות היין הנצרכות כאשר הבחירה במקרר אמורה לכלול את ההתחשבות בכל אותם הפרמטרים.

אז איך תבחרו את המקרר שישרת אתכם ואת היינות שלכם הכי טוב?

שיטת הקירור – כאשר מדובר במקרר המיועד רק עבור יין, כדאי לבחון את האפשרויות השונות. למעשה קיימות שתי שיטות קירור עבור מקררי היינות. יש את שיטת המדחס בדומה לכל המקררים הביתיים הרגילים ויש את שיטת התרמו אלקטרית. שיטת המדחס היא השיטה המסורתית המבוססת על קירור הנעשה בעזרת המדחס המעביר את נוזלי הקירור אל מערכת הצינורות האחורית שפולטת את החום ומקררת את הנוזל. הבעיה עם המקררים הללו היא שהם סובלים מרעידות שמשפיעות לרעה על היין. מנגד שיטת הקירור התרמו אלקטרית היא שיטה הרבה יותר עדינה ומתונה עבור היין אבל לא תמיד מדובר בעוצמת קור מספקת. כאן עליכם לקחת בחשבון את הטמפרטורה הרצויה עבור היינות שלכם כמו גם את מקום האחסון של המקרר.

נפח וקיבולת – ברור שאם אתם לא שותים יין על בסיס יומיומי ואתם לא מחזיקים ברשותכם כמויות גדולות של יינות, אתם לא חייבים לרכוש מקרר ענק. המקררים ליין נעים בין מקררים ענקיים המיועדים לאספנים, לבין מקררים המכילים כמות מינימלית של בקבוקים עבור צרכנים הזקוקים למקום אחסון עבור הבקבוקים הספורים שהם שומרים בביתם. אך בכל מקרה, תמיד כדאי להכין קצת מקום לכל בקבוק יין שיצטרף למשפחה. אתם לא רוצים לעמוד מול המקרר ולתהות על מה הכי כדאי לוותר.

עיצוב פנימי של המקרר – מקרר היינות הוא מקרר המיועד כמובן רק לבקבוקים. אך בכל זאת, חשוב מאוד לשים לב לצורת הבקבוקים ולגדלים המשתנים שלהם. ישנם בקבוקים צרים וגבוהים וישנם בקבוקים רחבים ושמנמנים. ישנם בקבוקי היין האישיים וישנם הבקבוקים העתיקים בעיצובים של פעם. אתם צריכים לקחת את כולם בחשבון כאשר אתם באים לבחור את המקרר ליינות שלכם על מנת שאכן יהיה לכם את המענה המושלם לכל הבקבוקים בכל הצורות, הגדלים והגבהים.

שליפה נוחה של הבקבוקים – חשוב לזכור כי המקררים אינם מיועדים רק לאחסון ולשמירה על אוסף היינות. בסופו של דבר מדובר במקרר המיועד לשרת אותנו. אנחנו אמורים להוציא יינות ולהחזירם בתום השימוש. אם המקרר לא יהיה נוח ועל מנת לשלוף בקבוק יין יהיה עלינו להתכופף, לנבור ולהוציא עשרות בקבוקים עד שנגיע לבקבוק היין הנכסף, הרי שלא ממש הועלנו לעצמנו עם המקרר. חשוב לבחון את האפשרויות השונות המוצעות בחנות ולבחור את המקרר המציע את השליפה הכי נוחה והכי פרקטית בלי שנסתכן בשבירה של הבקבוקים.

בקרת לחות – בעיה ידועה במקררים היא בעיית הלחות. כשמדובר במקרר יינות, שם הלחות עשויה להשפיע לרעה על פקקי השעם וגם על התוויות שעל גבי הבקבוקים. אם ניקח בחשבון כי לעיתים מדובר באוסף יקר ערך, הרי שקיימת חשיבות רבה גם על ההגנה על התוויות. חשוב לשים לב כי במקרר הנבחר ישנה בקרת לחות שתשמור על היינות מפני התפתחות העובש. הדבר נכון במיוחד עבור אספנים השומרים משך שנים רבות את בקבוקי היין היקרים שלהם במקרר.

וסת טמפרטורה – הייננים המקצוענים באמת, מקפידים על הגשה מדויקת של יינות מבחינת הטמפרטורה. אינה דומה הטמפרטורה הדרושה ליינות לבנים לזו הדרושה ליינות אדומים. אם חשוב לנו לשלוט על הטמפרטורה המדויקת בכל חלק של המקרר, עלינו לשים לב כי המקרר אכן מציע את וסת הטמפרטורה.

מקום מוצל למקרר – המקרר של היינות אמור לעמוד במקום מוגן ומוצל. היינות יישמרו הרבה יותר טוב באופן כזה. על כן יש לבדוק לפני שקונים את המקרר, האם אכן יש לנו בבית, במשרד או בכל מקום בו אנחנו רוצים את המקרר, את הפינה המתאימה לו.

מחירים – כאשר אנחנו מגיעים לבחור מקרר ליינות, אנחנו מגלים טווח מחירים רחב למדי. הנטייה לבחור את המקרר במחיר הכי זול, לא תהיה במקומה. כי אחרי הכול מדובר במוצר שאנחנו לא קונים בכל יום ואם לא נשקיע באיכות של המוצר, הוא פשוט לא ישרת אותנו. על כן, לפני הכול, אנחנו חייבים להתייחס לאיכות של המקרר, לגודל שלו, לעיצוב הפנימי שלו ולכל הפרמטרים הנוספים אותם הגדרנו למעלה. רק אם המקרר אכן עונה על כל אלו נוכל להציץ על תוויות המחיר ולערוך השוואות.

אחריות – כמו בכל מוצר חשמלי, אנחנו חייבים להבטיח לעצמנו שאנחנו רוכשים מוצר מבית טוב, מוצר שיעניק לנו מענה מושלם וראש שקט לאורך שנים רבות.