תרבות היין ומקררי יינות

מקררים לשמירה על יין

כולנו מכירים מהאגדות והסיפורים את מרתפי היין האותנטיים. הניחוח הארומטי המתלווה לסיפורים כמעט מצליחים לשכר אותנו. אך במציאות של היום כמעט ולא נמצא את מרתפי היין הללו ובהיעדר מרתף כזה, אנחנו חייבים לדאוג לאחסון נאות ליינות שלנו.

איך בוחרים מקרר יינות?

  • הקיבולת של המקררהבחירה במקרר יינות אמורה להיעשות מתוך התחשבות בכמה וכמה פרמטרים. אך לפני הכול חשוב לבדוק מהי כמות היינות אותה אנחנו רוצים לאחסן במקרר. אם אנחנו לא ממש נחשבים אספני יינות כבדים ויש לנו בבית רק את בקבוק היין של הקידוש, ברור שנוכל להסתפק במקרר הביתי שישמור עבורנו את בקבוק היין. אך אם אנחנו כן מחזיקים ברשותנו אוסף מכובד וגדול ואנחנו תמיד שואפים להגדיל ולהרחיב עוד ועוד את האוסף שלנו, ברור כי יהיה עלינו לרכוש מקרר מתאים שאכן יבטיח לנו הגנה מלאה ותנאים אופטימאליים לאוסף היקר שלנו.

ישנם מקררים בגדלים משתנים כאשר יש מקררים קטנים בהם אפשר יהיה לאחסן בקבוקים ספורים ויש מקררים שעשויים להכיל עשרות ואפילו מאות בקבוקים. בכל מקרה, אם אתם הולכים על רכישה של מקרר לצורך אחסון היינות, תמיד כדאי להעדיף מקרר שיכיל מעט יותר בקבוקים מהכמות שיש לכם כרגע באוסף. כך שתמיד תוכלו להעשיר את מספר הבקבוקים. כך גם לא יהיה עליכם לוותר על הזדמנויות לרכישת בקבוקי יינות אטרקטיביים רק בגלל חוסר מקום.

  • מדפים מתכווננים – מקררים שנועדו לצורך אחסון יינות הם מקררים הבנויים פחות או יותר באותה צורה מבחינת החלוקה הפנימית. אך כדאי מאוד לשים לב כי המקרר הנבחר יהיה עם מדפים מתכווננים אשר יציעו את האפשרות לסדר את המקרר בהתאם לגודל הבקבוקים. כי לא כל הבקבוקים הם תמיד בגודל סטנדרטי. כך שאם יהיה לנו בקבוק שמפניה שהוא רחב מהרגיל נוכל בקלות לסדר גם עבורו מקום אחסון נאות.
  • מקרר עם בקרת טמפרטורה – הדעה הרווחת בעולם היא כי היינות הם לא ממש מפונקים מבחינת דרישות הקירור שלהם. אך אנשים המבינים ביינות יספרו אחרת. הם יודעים מה הטמפרטורה המתאימה והמומלצת לכל סוג של יין והם בהחלט לא מוכנים לאחסן את כל היינות תחת טמפרטורה קולקטיבית אחת. באופן כללי זקוקים היינות לטמפרטורה של כ – 17 מעלות צלזיוס. אך כאן ישנה חלוקה ברורה שרק המומחים ידעו לקבוע, מהי הטמפרטורה הטובה ביותר עבור היינות הלבנים ומה מומלץ עבור היינות האדומים. היינות המבעבעים זקוקים לטמפרטורה אחרת מתאימה וכך גם השמפניה תעדיף אקלים נבחר משלה. בדיוק לצורך כך ישם המקררים המציעים את האפשרות של בקרת טמפרטורה תוך שליטה מלאה על כל חלקי המקרר. כך אפשר לבחור לכל אזור במקרר את הטמפרטורה המתאימה בהתאם לסוג היין שרוצים לאחסן באותו חלק.
  • מקרר עם בקרת לחות – תנאי לחות שאינם נאותים במקרר עשויים לפגוע באיכות של היין. לחות גבוהה מידי עשויה לגרום להתפתחות של עובש, לפגוע באיכות של פקק השעם וכך למעשה לפגוע באיכות של היין.

מעבר לכך, לחות גבוהה עשויה לפגוע בתוויות שעל גבי הבקבוקים ואם מדובר באוסף יקר הרי שהפגיעה בתווית היא בהחלט משמעותית.

מסיבה זו חשוב לשים לב גם לנתון הזה ולבדוק כי המקרר הוא גם עם בקרת לחות.

  • מקרר ללא רעידות – יינות שצריכים להיות מאוחסנים למשך זמן רב במקרר חייבים לשכון שם במנוחה. רעידות של המקרר ממש לא יעשו טוב עם היינות הללו במיוחד אם זה יקרה לעיתים תכופות. חשוב לציין כי יינות אדומים ייפגעו יותר מכל סוג אחר של יין בעקבות הרעידות.

מסיבה זו חשוב מאוד לבדוק כי המקרר הינו מוגן מפני רעד והוא לא סובל מתזוזות מיותרות במהלך הפעילות שלו.

  • מקרר עם מסנן אור – יינות צריכים חושך. לא לחינם נבחרו המרתפים האפלים (וכמובן הקרירים) לצורך אחסון היין. המקררים בהם אנחנו רוצים לאחסן את היינות צריכים אף הם להיות חשוכים. לא משנה אם מדובר באור טבעי או אור מלאכותי. מסיבה זו חשוב לברר גם כי המקרר יהיה אפל. מעבור לכך ישנם דגמים מסוימים בהם מציעים דלת עם הצללה מיוחדת אשר נועדה בדיוק לצורך כך, על מנת לשמור על האפילה במקרר. במיוחד יהיה נכון הדבר עבור מקררים שאמורים לעמוד באזורים מוארים מאוד.
  • מקררים מעוצבים – אז נכון שהתנאים המיטביים עבור היין הם אלו שחשובים יותר מכל דבר אחר. אך גם מבחינת היופי של המקרר יש הרבה מה לגוון ולבחור. כדאי לשים לב לאפשרויות הקיימות ולהתאים את המקרר בהתאם. אם זה על פי המיקום בבית בו בוחרים להציב את המקרר ואם זה מבחינת הצבעים והעיצוב של שאר הרהיטים שכבר ישנם בחלל. יש לנו היום אפשרויות רבות של מקררים בגימורים שונים. אם אלו מדפים העשויים עץ ואם אלו מדפים העשויים מתכת. כך גם ישנם ציפויים שונים וצבעים במבחר גדול כאשר אפשר לשלוט על סוגי הגימור של המקרר.

יש כאלה שיבחרו מקררי גומחה שיוכלו להשתלב בין הארונות במטבח או בסלון וכך למעשה יהפוך המקרר לפריט עיצובי יוקרתי ומרהיב בין כל הרהיטים בבית.

חשוב לזכור כי טיפול נכון ביין כמו גם אחסון נאות שלהם, ישדרג את האוסף, יעניק לו איכויות מיוחדות והיין יוכל להישמר משך שנים רבות.