מקררים כללי

מקררי רטרו, פאוץ’ וסנדלי שורש: פריטים שעשו קאמבק לאופנה

אלו המתעדכנים באופן תדיר בתמורות החלות באופנה, יכולים לזהות בקלות שמדובר במעגלים, שכל פעם מחזירים אלינו פריטים וסגנונות מהעבר, שכבר חשבנו שיהיו מוקצים לנצח. באופנה הנלבשת מדובר בפאוצ’ים, סנדלי שורש ועוד, ואילו בתחום עיצוב הפנים, פריטי רטרו מהסבנטיז חוזרים אלינו בגדול. כך תאמצו את הטרנד הזה אצלכם בבית

“רבותיי, ההיסטוריה חוזרת”… כשמדובר באופנה, האמירה הזו נכונה שבעתיים. כל מי שעבר את גיל 20, יכול לזהות כל מיני פריטים שהיו בלב המיינסטרים באופנה בילדותו, יצאו ממנה והוכפשו – ואז חזרו. 

ישנם פריטים, ובמיוחד פריטי לבוש ואקססוריז, שאף אחד לא היה מאמין שיחזרו שוב לאופנה, והם הושמצו קשות לאחר הסיבוב הראשון שלהם. לדוגמא, הפאוץ’ שהיה סמל לחוסר טעם, מסוף הניינטיז ועד לפני כמה שנים, כלומר יותר מעשרים שנה שהוא היה אביזר מוקצה, שאף אחד שמכבד את עצמו לא יעז להתהלך איתו ברחובות, והנה – כנגד כל הסיכויים, הוא חזק ובגדול, והכוכבות הכי גדולות היום מתדהרות בו.

כמו כן, בקיץ שעבר חדרו לפתע לאופנת המיינסטרים סנדלי השורש, שעד לשלב זה פאשניסטות לא היו מוכנות להיתפס איתם אפילו בטיול המצריך נעליים להליכה במים. הסנדלים, הנוחות והפרקטיות באופן יוצא דופן, ממשיכות לככב גם בקיץ הזה, וכמעט ואין רשת אופנה שלא מציעה את הדגם שלה, לסנדלים המגושמות והלא מחמיאות במיוחד. המסקנה היא שלעולם לא צריך לומר “לעולם לא”, וכשמדובר באופנה, תמיד כדאי לשמור על ראש פתוח. 

באותו אופן, גם תחום עיצוב הפנים עובר שינויים וקאמבקים של סגנונות שנחשבו בעבר ל”ביג נואו נואו”, לצד המגמה שהחוקים הנוקשים לגבי התאמת צבעים, טקסטורות וצורות, כבר התרופפו למדי, וכעת החוק הוא שאין חוק, אם כי כן יש לשמור על קווים מסוימים על מנת שלא ליצור כאוס ודיס הרמוניה במראה החלל.

פריטים מהסבנטיז שחזרו ובגדול

בלי ששמנו לב, הרבה פריטים שאפיינו את סגנון הרטרו ששלט בעולם האופנה הנלבשת ובתחום עיצוב הפנים בסבנטיז, השתחלו בחזרה לסדר היום והם רלוונטיים מתמיד.

בתחום האופנה הנלבשת אפשר לראות ביטויים לכך במכנסי הפדלפון בגזרה גבוהה ורחבה, שהולכים ומפלסים את דרכם בחזרה למיינסטרים, וגם לפריטים בסגנון בוהו שיק, כמו שמלות פרחוניות וצבעוניות, ז’קטים מזמש עם הרבה ניטים נשפכים, תיקי קש גדולים וצבעוניים ומשקפי שמש גדולים עם נוכחות.

בתחום עיצוב הפנים, סממנים מהעידן השמח שחגג אהבה חופשית, סמים משני תודעה והקלה שלאחר המלחמה בארה”ב, הולכים וחוזרים וניתן לראות ביטויים לכך בפריטים כמו כורסאות עם משענות עץ בקווים מעוגלים, שימוש בטפטים, אהילים גדולים ועגולים בגוונים חמים כמו צהוב וכתום, מתקני קלפה כמו שהיו לסבתות, שידות טלוויזיה בקווים מינימליסטיים, המשלבות עץ ופורמייקה, ואפילו טוסטרים ומקררי רטרו, שמוסיפים טאצ’ קולי ומסוגנן בלי הרבה מאמץ. אפשר להתחיל בקטן, ולשלב פריטים כמו מקררים קטנים בעיצוב רטרו, שניתן אפילו להציב בסלון או בחדר השינה, ואלו יכתיבו את הסטייל בחדר.

שילוב בין ישן לחדש – סגנון הבוהו שיק

אם גדול עליכם להתחייב לסגנון הרטרו, או באופן כללי, אתם לא מעוניינים לעצב את כל החלל בסגנון אחד מובהק, תוכלו לאמץ את סגנון הבוהו שיק, המשלב בין ישן לחדש. בהזדמנות זו נציין גם שאם קשה לכם המחשבה של שילוב פריטים ישנים של ממש, כלומר כאלו שנשמרו במשך עשרות שנים, עוד מהתקופה בה היו באופנה השולטת, חשוב לדעת שיש היום מגוון פריטי ריהוט ואביזרים לבית המעוצבים בסגנון של פעם, ונראים ממש כמו הדבר האמיתי, אך הם חדשים לחלוטין. הסוגיה הזו רלוונטית במיוחד כאשר מדובר בפריטים הקשורים בחשמל, כמו טוסטרים, מקררים וגופי תאורה. בכל אלו כדאי להעדיף מוצרים חדשים, כאשר החיווט בהם חדש ומותאם לחשמל של היום, וגם נקיים מאבק ומבלאי שעלולים לחבל בתפקודם ולעתים להוות סכנה של ממש.

אפשרות נוספת לאמץ את סגנון הרטרו או הבוהו שיק באופן מתון יותר, היא רק באמצעות פריטי דקורציה שונים ולא בפריטי הריהוט המאסיביים. לדוגמא, ספות, שולחן אוכל, שידות וכו’, ניתן לרכוש בעיצוב נייטרלי יותר ולשים דגש על האיכות, מאחר ואלו פריטים שעשויים ללוות אתכם לאורך שנים, ולא מסוג הדברים שמחליפים באופן תדיר. לעומת זאת, פריטים דקורטיביים יותר כמו שטיחים, תמונות, פופים, כדים, עציצים וכו’, ניתן לגוון, להחליף ולשנות. אם תוודאו, למשל, שכל פריטי הדקורציה הם בסגנון בוהו או רטרו, על אף שפריטי הריהוט הגדולים הם נייטרלים, המראה הכללי שיתקבל בחלל הוא של סגנון הדקורציה.

לא לקחת את העיצוב יותר מדי ברצינות – גם כשמדובר באופנה וגם בעיצוב פנים

לסיכום, ניתן לומר שעולם האופנה ועיצוב הפנים, עובר שינויים רבים ותדירים, שחלק גדול מהם מפציר בנו “לשחרר” ולא לקחת את התחומים הללו ואת הבחירות שאנחנו עושים, יותר מדי ברצינות. העניין הוא, כאמור, להשקיע בפריטי הריהוט ההכרחיים ולדאוג שאלו יהיו איכותיים ובעיצוב נייטרלי. בכל השאר, ניתן לשנות ולהחליף כאוות נפשכם, אך כן כדאי לשמור על איזשהי צבעוניות אחידה ולא להשתגע עם עושר הדוגמאות והטקסטורות, על מנת שלא ליצור “רעש” מוגזם בחלל שבסופו של יום, אנחנו אמורים להירגע ולהתרווח בו. בשנים האחרונות נכנס יותר ויותר לאופנה הסגנון האקלקטי, המאפשר לנו לשלב בין סגנונות ומשחרר אותנו מההכרח להיצמד לסגנון אחד, אך גם את זה צריך לעשות בחכמה ולבחור בקפידה את הפריטים שיקיפו אותנו בכל יום בבית. בניגוד לעבר, בו היינו חייבים לערוך התאמה קפדנית בין הצבעים והסגנונות, היום הקווים הללו נחשבים כבר ל”כבדים” ומתאמצים יתר על המידה, ובמקומם הגיע חופש גדול, שמאפשר לכם לשחק עם העיצוב בבית.