מדריכים וטיפים

מקרר בנוי מה זה ולמי זה טוב

מקרר בנוי לבית וחצר

עיצוב מטבחים במאה העשרים ואחת אינו דומה לעיצוב המטבחים בעבר, ואף ניתן לקבוע כי המקום והבמה שניתנו לעיצוב המטבח לפני מספר עשורים ביחס לפונקציונאליות שלו היה מינורי ועד לא קיים. בבתים ודירות שנבנו בשנות השמונים ניתן לראות כבר בתכנון המבני כי המטבח סגור מאחורי קיר ואינו גלוי לעין, מה שהופך אותו למרחב שימושי בלבד ולא מזמין. עולם האדריכלות ועיצוב הפנים כיום מחבר בין חלל המטבח לחדר האוכל ולחלל האירוח הוא הסלון, מה שהופך את עיצוב המטבח לחשוב ובעל משמעות.

הצרכים הפונקציונאליים של המטבח אינם חייבים להתנגש עם האמירה העיצובית, כאשר תעשיית הנגרות מגלה חדשנות ויצירתיות ומצליחה לייצר מטבחי איכות נוחים לשימוש ומרהיבים לעין וגם תעשיית מוצרי החשמל מספקת פתרונות חדשניים למוצרי חשמל פונקציונליים, עמידים ומשתלבים היטב בחלל.

מקרר בנוי המכונה גם מקרר אינטגרלי הוא אחד מן המוצרים הללו, מוצר איכות המשתלב כיחידה טבעית וכהמשך של המטבח עצמו.

מה זה מקרר בנוי?

מקרר בנוי הוא מקרר המהווה חלק בלתי נפרד מן המטבח עצמו. המקרר מותאם כבר בשלב תכנון המטבח, לנישה ייעודית המיוצרת עבורו. המקרר יהיה בעומק הזהה לעומק הארונות וימשיך בקו אחיד את עיצוב המטבח הקיים, צבעו יהיה זהה לצבע המטבח או לחילופין שמתכנן המטבח יביא בחשבון וישלב דלת עץ ההופכת את המקרר לסמוי מן העין.

מקרר בנוי – מי צריך את זה?

אין ספק כי מקרר בנוי אינו עונה בהכרח על צורך פונקציונאלי ובא בראש ובראשונה לספק מראה עיצובי יוקרתי ומושלם. מקרר בנוי מתאים למטבחים מעוצבים לאנשים שאוהבים ומרבים לאחר, למטבחי תצוגה ולאמירה עיצובית קצת אחרת.

חשוב לזכור כי מחירו של מקרר אינטגרלי אמנם גבוה במעט ממקררים ביתיים אחרים בשוק, אולם לרוב מדובר גם במקררי איכות המחזיקים מעמד לשנים ארוכות, וכן שמחר המקרר ביחס למחיר המטבח הכללי בסופו של דבר מינורי, ועל כן מצדיק את ההשקעה העיצובית.

מי לא צריך לרכוש מקרר בנוי?

כפי שצוין, מקרר בנוי- מקרר אינטגרלי, בדומה למדיח כלים, הופך לחלק בלתי נפרד מן המטבח. מדובר במקרר בתכנון והתאמה אישית לכל פרט ופרט במטבע. אנשים החיים בדירה שכורה אינם זקוקים למקרר כזה, שכן כפי הנראה זה לא יתאים לדירה הבאה. גם אנשים הנוטים לבצע שינויים במרחב לעתים קרובות מוטב להם להעדיף מקרר מעוצב, אולם כזה הניתן למיקום ולהתאמה במגוון רחב יותר של מטבחים וחללים מעוצבים.

מה בוחרים קודם, מטבח או מקרר בנוי?

פעמים רבות עולות שאלות דוגמת: האם ניתן לרכוש מקרר בנוי למטבח קיים? האם בתכנון של המטבח, עלי לקבוע את מידות וסוג המקרר או שלחילופין להתאים את המטבח למקרר שכבר קיים?

חשוב לציין שכל השאלות מתייחסות לאפשרויות קיימות.

בתכנון של מטבח חדש ניתן לכוון את הנגר לתכנון בהתאם למקרר הקיים, באופן שישלב אותו באופן אינטגרלי מלא בחלל. התכנון יכלול את עומק הארונות וקביעת קו מטבח שישתלב עם המקרר, יצירת דלתות לארונות זהות לדלת סגירה שתבוא על המקרר ופתרונות יצירתיים נוספים.

יחד עם זאת, במידה והמטרה היא לחדש את המטבח כולו, לרבות המקרר, מומלץ דווקא להניח לנגר לעשות את עבודתו ללא מגבלות ולרכוש מקרר אינטגרלי מותאם על פי מידות ועל פי כיוון פתיחה בהתאם להנחיות הנגר.

מקרר בנוי קטן – יש דבר כזה?

למרות שתרבות הצריכה והאוכל בישראל מביאה את מרבית הרוכשים לחפש אחר מקררים גדולים, שיאפשרו אחסון של מזון בשפע, ישנם גם מי שמעדיפים לרכוש מקרר בנוי קטן, בין אם כי הצורך האישי והמשפחתי הוא כזה ובין אם כמקרר משלים נוסף למקרר קיים במרחב.

שיטת עיצוב חדשה החביבה על מעצבי הפנים היא הפרדה בין המטבח השימושי והפונקציונלי למטבח המיועד לתצוגה. כאשר המקום מאפשר זאת, בעיקר בבתים פרטיים, ניתן יהיה למצוא מן המטבח דלת המובילה אל מרחב בישול ועבודה בו יהיו מקרר גדול, תנורים, כיריים ומשטחי עבודה, ואילו המטבח המוצג לעין וחובר לחללי האירוח יהיה מסודר, נקי ואסתטי. למטבחים כאלה יתאים מקרר אינטגרלי קטן לאחסון שתיה, מגשי אירוח וכדומה.

האם מקרר בנוי כולל מקפיא?

מקרר בנוי הוא מקרר פונקציונלי בכל מאת האחוזים הנותן מענה לכל הצרכים הנדרשים ממקרר רגיל. קיימים שלל מקררים בנויים הנמכרים בהתאמה אישית בדומה למקררים הרגילים הם מכילים תאי קירור, תאי הקפאה, מקפיא תחתון או עליון לבחירה, בר מים וקוביות קרח ופונקציות נוספות לבחירה.

אורך חיים של המקרר

מקרר הוא בין מוצרי החשמל בעלי אורך החיים הארוך ביותר, אשר עומד בממוצע על כשמונה עשרה שנים. בתחזוקה נכונה של המקרר הוא יכול להאריך חיים עד כדי החלפתו לא בשל תקלות או סיום פעילותו, כי אם כחלק מן הצורך ליצור שינויים עיצוביים במהלך החיים.

מקרר בנוי אינו שונה בנושא זה ממקררים אחרים, ובבחירת מוצר איכות מיצרן בעל מוניטין המספק מקררים איכותיים יספק אורך חיים ארוך במיוחד. חשוב כמובן להקפיד על רכישת מקרר בנוי באחריות יצרן ארוכת טווח ככל הניתן (טווחי האחריות נעים בין שנה לשלוש שנים).

בין אם המקרר נרכש מבעוד מועד וחייב את תכנון המטבח סביבו, ובין אם נרכש על פי הנחיות הנגרים היוצרים את המטבח על פי המידות שיצרו עבורו, המקרר יהיה בין המוצרים האחרונים להתמקם במטבח לאחר התקנתו. חשוב למקם את המקרר ביחידה המיועדת לו על גבי שטח רצפתי נקי ויבש, רחוק ממקור זרימת מים ובסמוך לשקע חשמלי על מנת שלא למשוך חוטים וכבלים מיותרים. יש להותיר מרווח מסוים בין המקרר לקיר ולא להצמידו לחלוטין למניעת התחממות ותקלות.