מקררים לרכב

סוגי מקררי רכב נפוצים

מקרר לרכב

ראשית, נפתח באזהרה: משווקים רבים מגדירים את המוצר שהם מציעים לכם כ”מקרר לרכב”, בעוד, שלמעשה, מדובר בצידנית משוכללת, עליה הם גובים מחיר מופרז. אין לנו שום דבר עקרוני נגד צידניות, נהפוך הוא, במקרים מסוימים ולאנשים מסוימים (למשל, כאלה שאינם נזקקים למקרר באופן קבוע ומתמשך) עדיפה רכישת צידנית על פני מקרר לרכב. אולם, יחד עם זאת, כאשר אתם זקוקים למקרר לרכב, רצוי שתרכשו מקרר לרכב, ולא צידנית, משום שהמוכר / משווק הצליח לשכנע אתכם ביתרונה של זו על פני מקררי רכב. וכעת, אחרי שהסרנו את האופציה הזו מרשימת מקררי הרכב, הבה נבדוק איזה סוגי מקררי רכב נפוצים קיימים.

רקע קצר על מקררי רכב

מקררי רכב ניידים הינם מערכת קירור ניידת, אשר, בדרך כלל, פועלת על 12 וולט שמקורו במצבר המכונית שלכם ומטרתם היא לשמור על המזון והמשקאות קרים (או קפואים) ללא הגבלת זמן. באופן מובן, מחירם של מקררי רכב גבוה יותר מאשר מחירן של צידניות, אבל אתם לעולם לא תצטרכו לדאוג לחדש את מלאי הקרח או הקרחונים להקפאה שלכם שוב.

אמנם, קמפינג ברחבי ישראל דורש ממקרר הרכב הרבה פחות יכולות מאשר קמפינג ברחבי אוסטרליה או ארה”ב, למשל, אולם, יחד עם זאת, כאשר רוכשים מקרר לרכב גם בישראל, ישנן מספר שאלות אותן כדאי להעלות לפני הרכישה, כמו – כמה אנשים יצטרך המקרר הנייד לשרת? האם הוא יישאר ברכב גם בזמן שאין בו צורך (למשל, בסבב ההסעות והפיזורים למוסדות החינוך בבוקר)? האם הוא אמור לפעול 24/7 כמו המקרר במטבח הביתי? מה מספר הפעמים שהוא עתיד להיות מופעל בשנה, וכן הלאה.

מה גודל המקרר לרכב שלו אתם זקוקים?

מקררים גדולים יותר פירושם קיבולת גדולה יותר, אבל פירושם גם צריכת חשמל גבוהה יותר ומקום רב יותר שהם תופסים ברכב. כשכל המשפחה, בתוספת הציוד, כבר על הרכב, מקרר גדול וגדוש לחלוטין עלול להעביר את הרכב שלכם מעבר למשקלו המקסימלי, המומלץ על ידי יצרנית הרכב (GVM – Gross Vehicle Mass). בעיות המשקל והנפח הנתפס נפתרות בדרכים שונות, ביניהן עגלה נגררת המחוברת לרכב או הוצאתו של המקרר מחלל הרכב והתקנתו על גג הרכב (כדי לפנות את הנפח בתוך הרכב עצמו).

קיבולת מקררי רכב מפורטות בליטרים, אבל אותם עלול להיות לכם קשה לתאר לעצמכם, לכן, נשתמש ביחידה מוכרת אחרת של מידה אוניברסלית – פחיות משקה:

25 ליטר או פחות – בערך 27 פחיות. לרוב, המדובר בצידנית חשמלית, המתאימה לשמירה על ארוחת הצהריים שלכם קרה. היא מהווה גם אפשרות טובה אם אתם צריכים לשמור על תרופות או מוצרי קוסמטיקה בקירור קרוב אליכם.

35 ליטרים – מתאימים בערך ל-47 פחיות, אידיאליים לסוף שבוע זוגי, או לשבוע שלם, אם אתם נוסעים לנופש לבד.

40 ליטרים – 60 פחיות, נחשבים לגודל הנפוץ ביותר של מקררי רכב ומתאימים לסופ”ש ארוך של שניים או שלושה אנשים.

50 ליטרים – 72 פחיות, מתאימים להרפתקה של שבוע שלם לזוג, או לסוף שבוע ארוך למשפחה.

60-65 ליטרים – 106 פחיות, מקררי רכב בגודל מתאים למשפחה בת חמש נפשות. אבל, חשוב לקחת בחשבון גם את החלל שהמקרר תופס ברכב וגם את משקלו.

80 ליטרים ומעלה – 120 פחיות משקה. שפע של מקום לאחסון מזון ומשקה למשך שבוע לקבוצה גדולה של אנשים, אבל גודלו של המקרר ומשקלו עשויים להוות שיקול רציני. יתכן, שבמקרה כזה, יהיה עדיף לחלק את העומס בין מקררים קטנים יותר הממוקמים בכלי רכב נפרדים.

מה עדיף? מקררי רכב הפועלים על מדחס (Two-way) או מקררי רכב הפועלים בספיגה (Three-way)?

מקררי רכב Two-way פועלים על חשמל, ואילו מקררי Three-way פועלים על חשמל או גז. אז מי מהם עדיף?

מקררי Two-way (פועלים באמצעות מדחס)

מקררי רכב Two-way משתמשים בטכנולוגיית מדחס, כמו המקרר הביתי שלכם, למרות שהם פועלים על סוללת 12 וולט (מצבר הרכב שלכם) כמקור המתח שלהם. הם נחשבים למתאימים ביותר עבור רוב המטרות ובמרבית המקומות, מאחר והם מיועדים לפעול על מערכת החשמל של הרכב שלכם, אבל יכול להיות מומרים לפעילות גם על המתח הרגיל מהמקורות באתרי הקמפינג או בבית. שלא כמו מקררי רכב ספיגה, הדגמים הפועלים על מדחס פירושם טעינה רגילה ממקור מתח קבוע, ולכן הם עשויים שלא להיות הבחירה הטובה ביותר עבור שהיה בת חודש בשטח, ללא הכנה מוקדמת, אבל הם יפעלו בהצלחה עם פאנל סולארי קטן המתאים להם.

יתרונות מקררי Two-way

  • בעלי ביצועים טובים, אפילו במכוניות חמות ובטמפרטורות גבוהות.
  • עובדים בהצלחה גם כשהם מוצבים על שטח לא אחיד או בשיפוע
  • ניתן להפעילם מתוך פאנל סולארי, כאשר נעשה בהם שימוש מחוץ לרכב
  • עוצבו לפעולה יעילה וחסכונית, המבוססת על מצבר המכונית שלכם (כלומר, ישנה התחשבות ושימת לב למצבר כמקור המתח העיקרי של המקרר)

חסרונות מקררי Two-way

  • הגדרת טמפרטורה יציבה עלולה להיות מסובכת, כאשר הטמפרטורות בסביבה משתנות (הפרשי טמפרטורות ביום יום ללילה, למשל)
  • רעשי המדחס עלולים להיות מורגשים באופן המטריד את השקט, בעיקר כאשר מדובר בקמפינג באזורים שקטים.
  • יש להקפיד על מצבר טעון באופן קבוע, או שהמקרר יפסיק את פעולתו
  • בפעילות המבוססת על פאנל סולארי, המקרר נכבה בלילה
  • ייתכן שיהיה צורך לרכוש מתאמי AC בנפרד לשימוש במקורות מתח שונים

מקררי Three-way (מקררי ספיגה)

מקררי Three-way מסוגלים לפעול על גפ”מ (גז פחמימני מעובה – גז הבישול שלנו), כמו על גם 12 או 240 וולט, והם משתמשים בממירי זרימת חום ולא במדחסים לצורך פעולתם. הם שקטים, אבל ביצועיהם אינם מוצלחים כמו המקררים המופעלים באמצעות מדחס, ויש לשמור לשם כך על איזון שלהם (בניגוד למקררי Two-way). יתרונם העיקרי של מקררי Three-way בא לידי ביטוי, כאשר אתם מבלים זמן רב במיקום מרוחק, מאחר ובלון גז אחד יכול לשמור על המקרר שלכם פועל ומקרר במשך שבועות – הרבה מעבר ליכולותיו של מקרר המופעל על מצבר הרכב.

יתרונות מקררי Three-way

  • יעילות במונחים של מקורות אנרגיה
  • יכולים לעבוד במשך מספר שבועות על מילוי גז יחיד.
  • אינם מצריכים התקנת Dual-battery system לרכב
  • שקטים כמעט לחלוטין

חסרונות מקררי Three-way

  • חייבים להיות מוצבים ומקובעים בשטח מאוזן לצורך פעולתם, ולכן אינם מתאימים לטיולים רציפים בשטח
  • חיבור שלהם למצבר 12 וולט עלול לרוקן את המצבר במהירות
  • דרוש להם אוורור טוב, ולכן אינם אידיאליים עבור קרוואנים אטומים היטב
  • מרביתם, אינם מאפשרים הגדרת טמפרטורה, אבל מקררים לטמפרטורה מסוימת מתחת לטמפ’ הסביבה. כך שהם מתאימים למצבי מזג האוויר מתונים, אבל לא עבור טמפרטורות חמות במיוחד.
  • הביצועים שלהם אינם מוצלחים, בהשוואה למקררי ה- Two-way

מה על מקררי רכב תרמו-אלקטריים?

מקררי רכב תרמו-אלקטריים אינם יעילים, כיום, כמו סוגי המקררים הקודמים שהזכרנו, מה גם שהם צורכים מתח רב הרבה יותר מהם.