מקררים כללי, מקררים לבית

מקרר קטן לגיבוי וחומרי גלם איכותיים בבית – טיפים לתזונה בריאה במשפחה

מקרר חזית שקופה

השנה החדשה היא הזדמנות מצוינת להחליט על שינוי תזונתי בבית. כמה עצות פשוטות יעלו אתכם על המסלול להתנהלות בריאה

“תחל שנה וברכותיה”… השנה החדשה היא הזדמנות מצוינת להחלטות חדשות ולהצבת יעדים חדשים עבור עצמנו קודם כל, אבל בהחלט גם עבור המשפחה. המשפחה שאנו אחראים עליה, מושפעת ישירות מההחלטות שאנו מקבלים וכמובן מאופן ההתנהלות בבית, במיוחד כשמדובר בתזונה. 

אם החלטתם לערוך שינוי משמעותי בתזונת בני הבית ולהפוך אותה לבריאה ומזינה יותר, ישנם כמה מהלכים פשוטים והחלטות חשובות, שאם תיצמדו אליהם בהתמדה, הם יוכלו להעלות אתכם על המסלול הנכון.

החל מהאופן בו תערכו את הקניות בסופר והבחירות שתעשו, ועד לאחסון המצרכים העודפים במקרר קטן לגיבוי – הנה כמה עצות מעילות במיוחד הנוגעות להתנהלות התזונתית בבית. 

המפתח להכל הוא תכנון נכון – התארגנות והצטיידות בכל מה שנדרש

כל איש מקצוע מתחום התזונה, יאמר לכם בפה מלא (ירקות) שכדי לסגל הרגלי תזונה בריאים, חייבים לתכנן ולהתארגן בהתאם. סליחה על כך שאנחנו הורסים את המסיבה, אבל לא, אין כאן מקום לספונטניות. הכוונה היא שאם אתם רוצים לבשל ולאכול בריא בבית, אתם חייבים להצטייד מראש בכל המצרכים הבריאים, ושאלו יהיו זמינים עבורכם בכל זמן נתון. חומרי הגלם הבסיסיים המומלצים הם ירקות ופירות, דגנים מלאים כמו פסטה מקמח מלא, אורז מלא, קינואה וכדומה, קטניות שהן מזינות במיוחד וגם עשירות בחלבון כמו עדשים, שעועית, גרגרי חומוס ועוד, וכמובן חלבונים רזים ובריאים כמו ביצים, בשרים רזים כמו חזה עוף ופילה בקר ודגים. כמו כן, כדאי להחזיק תמיד בהישג יד עשבי תיבול כמו כוסברה ופטרוזיליה, תבלינים יבשים בסיסיים כמו פפריקה מתוקה וחריפה, כמון, כורכום, קארי וכו’. בנוסף, מצרכים כמו רסק עגבניות, רוטב סויה, חרדל וכדומה, ישדרגו את הבישול הביתי מאוד, וכדאי שגם אלו יחכו לכם במקרר. אם תדאגו בכל תחילת שבוע להצטייד במצרכים הללו, וכל זמן נתון הם יהיו זמינים עבורכם במקרר ובמזווה, בכל עת תאכלו לבשל בקלות ארוחה בריאה, טעימה ומזינה, וכך גם יגמרו לכם התירוצים של הזמנת אוכל מבחוץ או אכילה במסעדה, שבדרך כלל כרוכות בהוצאה כספית גדולה יותר ובוודאות יהיו פחות בריאות, מאחר ואין לכם שליטה על כמה שמן, סוכר ומלח הכניסו למנות הללו.

הצטיידו במקרר נוסף לגיבוי, שיאפשר לכם להצטייד מראש בכל המצרכים

אם דיברנו על תירוצים, אז הצטיידות במצרכי מזון רבים עלולה “לפוצץ” לכם את המקרר הביתי ולהביא למצב שאין לכם מספיק מקום לאחסן את כל מה שדרוש לכם. הפתרון במקרה זה הוא פשוט למדי. הצטיידו במקרר מיני בר, כן – זה שאתם מכירים מהצימרים ומבתי המלון, והציבו אותו בפינה פנויה שתמצאו בבית. זה יכול להיות במרפסת, במחסן או אפילו בחדר השינה. שטח אחסון זה יבטיח שלא יחסר לכם מקום לשמור את המצרכים הבריאים שרכשתם, ולסיים עם ה”טטריס” הזה שאתם נאלצים לעשות בכל פעם שאתם חוזרים עם הקניות מהסופר.

“אויבים לא מכניסים הביתה” – החזיקו בבית רק את המצרכים המזינים והבריאים

באותו עניין של תירוצים, מכירים את זה שאתם עוברים בסופר ליד איזה ממתק או עוגיות חדשות ומגרות, או גלידת שמנת ומחליטים לרכוש אותם “כדי שיהיה לאורחים”/ “כדי שיהיה לילדים” וכו’? אז זהו, שלא. בינינו, ברור שאילו הם רק תירוצים ובסופו של דבר תמצאו את עצמכם מנשנשים מהפרי האסור לעת ערב. אז ההמלצה שלנו היא להחליט שקודם כל זה לא “אסור”, אלא אסור בגבולות הבית. הכוונה היא להוציא מחוץ לתחום המטבח הביתי את כל אלו, ולהחליט שקינוחים ואוכל מושחת, אוכלים רק בחוץ . אפשרות נוספת ולא פחות טובה, היא שכאשר מתחשק דבר מאכל מושחת או לא בריא כלשהו, לחפש מתכון ברשת, שמלאה במתכונים מכל סוג שהוא, שמציע את הגרסא הבריאה והמזינה למאכל בו חשקה נפשכם. כך או כך, אל תחזיקו בבית בשום אופן חטיפים וממתקים.

היו מודל עבור הילדים – אכלו בעצמכם פירות וירקו

הורים רבים לא מבינים שכדי שהילדים שלהם יאכלו אוכל בריא, הם צריכים לראות את ההורים שלהם עושים זאת ומקפידים בעצמם על תזונה בריאה. אם אתם תבחרו בג’אנק פוד או באוכל לא מזין, בזמן שאתם מגישים לילדים שלכם ירקות ולא נוגעים בהם בעצמכם, הסיכוי שהם ישתכנעו לאכול אותם שואף לאפס. ההמלצה היא לאכול יחד לפחות כמה פעמים בשבוע את ארוחת הערב, ולוודא שכל מה שנוחת על השולחן הוא טוב, בריא, מזין ולא פחות חשוב – טעים. הטיפ הזה נכון לכל מה שקשור בהתנהלות הבריאה של הבית, לדוגמא, ילדים שרואים שהוריהם מקפידים על פעילות גופנית ברמה השבועית, מקבלים את המסר שכך צריך להתנהל, ולהיפך. 

הנגישו את המאכלים הבריאים – הצעת הגשה מגרה

אנחנו קודם כל אוכלים עם העיניים, ובנוסף, גם אוכלים את מה שזמין לנו. אם הירקות והפירות בבית קבורים עמוק במקרר, הסיכוי שמישהו מבני המשפחה יגש וישטוף לו פרי או ירק לנשנוש הוא קלוש ביותר. לעומת זאת, אם אחר הצהריים, בעת שהילדים חוזרים מהמסגרות, תוצב על השולחן צלחת גדולה ובה פלחי תפוח, עיגולי בננה, פלחי אפרסק, תפוז, אגס, או איזה פרי שאוהבים, היד תישלח לקחת ולנשנש באופן כמעט אוטומטי. אותו הדבר לגבי צלחת ירקות צבעונית ועשירה שתמוקם במרכז השולחן של ארוחת הערב. אופן ההגשה יכול להשפיע בצורה דרמטית ומפתיעה על הבחירות שהילדים שלכם יעשו, וגם אתם. דאגו שבכל ארוחה שאתם אוכלים יחד, תהיה על השולחן צלחת ירקות או סלט ירקות עשיר ומתובל היטב, וכך תטמיעו הרגלים בריאים בילדים.