מקררים כללי

שולחן כתיבה מדוגם ומקרר משקאות בחדר – לעודד את הילדים ללמוד בבית

מקרר יין בנוי

מפה לשם, שנת הלימודים תשפ”ב עומדת לצאת לדרך בעוד מספר שבועות, וקשה לנבא האם השנה הילדים יוכלו ללמוד בבית הספר או שיצטרכו להמשיך וללמוד מרחוק, מהבית. כך או כך, כדאי להעניק להם את התנאים האופטימליים ללמידה ולבילוי בחדר שלהם בבית. כמה טיפים מועילים לעיצוב נכון של חדר הילדים

אנחנו חיים בתקופה מוזרה ויוצאת דופן מהרבה בחינות, ועדיין קשה לנבא כיצד כל הסגרים, הבידודים והלמידה מהבית ישפיעו על הילדים ועל הנוער של היום. מפה לשם, חופשת הקיץ הנוכחית עתידה להסתיים בתוך כמה שבועות, ומיד לאחריה תיפתח שנת הלימודים תשפ”ב, כאשר לא ניתן לדעת כרגע עד כמה באמת יתאפשר ללמוד מבית הספר, וכמה יצטרכו הילדים להסתפק בלמידה מרחוק, כלומר מהבית. 

כך או כך, גם אם הדברים יסתדרו על הצד הטוב ביותר והילדים אכן יחזרו לבתי הספר ללימודים פרונטליים, הם עדיין ידרשו לעשות שיעורי בית וללמוד למבחנים בבתים, וכדאי להעניק להם את התנאים האופטימליים לכך, במיוחד כשמדובר בעיצוב החדר שלהם. 

הגדירו פינה המיועדת ללימודים בלבד

קודם כל, נסו לחשוב על עצמכם כאשר אתם מנסים לעבוד מהבית, או מכל מקום אחר – אתם זקוקים לפרטיות ולשקט על מנת להתרכז. לכן, הגדירו פינה בחדר הילדים, המיועדת ללימודים בלבד, ודאגו שהיא תספק להם כמה שיותר פרטיות. מומלץ להציב את השולחן באחת מפינות החדר, רצוי באחת הפינות המרוחקות יותר מדלת הכניסה, ואם יש לכם אפשרות כזו, כדאי אפילו לגדר את הפינה הזו באמצעות פרגוד שיהווה הפרדה של ממש בין פינת העבודה לשאר החדר. כמו כן, ניתן להגדיר את פינת העבודה ממש באופן עיצובי ויזואלי, ואף לצבוע את הקיר שמאחורי שולחן הכתיבה בצבע שונה, כך שיהיה ברור שזהו אזור נפרד.

לעודד אותם לשבת ללמוד לאורך זמן וכמה שפחות לצאת מהחדר 

ככל שיהיה לילדים יותר נעים ונוח בחדר ובמיוחד בפינת העבודה, כך הם פחות יחפשו תירוצים לצאת ממנו. לכן, כדאי להשקיע בעיצוב שהוא גם נעים לעין וגם מקדם נוחות ופרקטיקה. העדיפו פריטי ריהוט איכותיים וניטרליים, פריטי דקורציה אסתטיים, ויותר מהכל – שיהיה להם כל מה שהם זקוקים לו בתוך החדר, כך שלא יצטרכו לצאת ממנו לעתים קרובות, במיוחד אם מדובר בלמידה מרחוק. מומלץ להגדיר בחדר איזו פינת מנוחה, עם פוף עליו הם יכולים לרבוץ בעת הצורך, ואפילו מקרר משקאות קטן, שישחרר אותם מהצורך לגשת למקרר המרכזי בבית שוב ושוב.

לארגן להם פינת עבודה מדוגמת

בהמשך לסעיף הקודם, על מנת לעודד אותם לשבת וללמוד לאורך זמן, יש להשקיע בפריטי ריהוט איכותיים, לרבות שולחן כתיבה עמיד, רצוי כזה המכיל גם חללי אחסון לספרים ומחברות, כיסא ארגונומי המותאם לישיבה ממושכת, ותאורת שולחן מתאימה. כאמור, ככל שיהיה להם יותר נוח, הם יוכלו להאריך את הלמידה ולצד זאת גם בריאות הגב שלהם תישמר היטב.

לעצב את החדר באופן שמעודד רמת ריכוז גבוהה

בעידן המסכים, כמעט ואין אדם שלא סובל מבעיות של קשב וריכוז, וכאשר מדובר בילדים ובבני נוער – הבעיה כפולה ומכופלת. לא רק שהם מרבים במסכים, ולכן סובלים מפגיעה ברמת הריכוז, אלא גם שהם זקוקים לכל יכולת הריכוז שלהם על מנת להצליח בלימודים. כשמדובר בילדים צעירים, הם חייבים להתרכז על מנת ללמוד את הבסיס החשוב של קריאה, כתיבה וחשבון, וכאשר מדובר בגילאים מתקדמים יותר, החומרים נהיים מורכבים יותר, ובמיוחד כשמגיעות בחינות הבגרות, הם זקוקים לכל יכולות הריכוז שלהם. לעיצוב החדר, לרבות פינת הלימודים שבתוכו, יכולה להיות השפעה רבה על רמות הריכוז. קודם כל, מומלץ להקפיד על עיצוב מינימליסטי ולהכניס לחדר אך ורק את פריטי הריהוט ההכרחיים – מיטה, ארון, שידת לילה, שולחן כתיבה וכיסא. אל דאגה, חדר הילדים לעולם לא ייראה ריקני, מאחר ויש להם נטייה לאגור ולהעמיס פריטים וקשקושים בלי סוף. שנית, העדיפו שימוש בצבעים רכים וניטרליים, לרבות פסטלים מרגיעים, והימנעו מדוגמאות עשירות וצעקניות, שעלולות לעורר אי שקט. בנוסף, דאגו לחללי אחסון נוחים, בהם הילדים יכולים לאחסן את כל המשחקים והפריטים הקטנים שעלולים להתפזר בחדר. 

להעניק להם פרטיות ולעודד עצמאות – במיוחד אם הם בגיל ההתבגרות

כל הורה שמגדל נער או נערה בבית, יודע היטב שהם זקוקים מאוד לפרטיות שלהם. עיצוב החדר של הילדים יכול בהחלט לעודד את הפרטיות שלהם ואף את העצמאות שלהם, שיכולה לשרת גם אותם וגם אתכם באופן נהדר בעתיד. נסו לאפשר להם להתנהל בעצמאות ברחבי הבית, וכמה שפחות לעשות דברים במקומם. ניתן להפוך את החדר שלהם לבית של ממש, עם מעט פסיליטיס מוקטנים, שייאפשרו להם להתנהל בו לבד, כמו מקרר קטן לחדר, ארון בגדים משלהם ועוד.

ערבו את הילדים בתהליך עיצוב החדר ובבחירת הפריטים השונים

נכון שמדובר בבית שלכם ההורים, אבל כאשר מדובר בחדר הילדים, טוב תעשו אם תאפשרו להם לקחת חלק בכל החלטה ובחירה בנוגע לעיצוב החלל ועוד. לילדים, ובמיוחד לבני נוער, יש עולם שלם של תחומי עניין, סגנונות והעדפות, ומומלץ בחום לתת לכל אלו לבוא לידי ביטוי. אם הילדים ירגישו שהם מעורבים בבחירות הללו, הם גם ירגישו חשובים ועצמאיים יותר, וגם יאהבו את החדר שלהם יותר, ירגישו שהוא יותר שייך להם, וכמובן – ירצו להישאר בו לאורך זמן. 

לסיכום, בעידן בו אנחנו נמצאים הרבה בבית, בעל כורחנו, אבל זו המציאות, והילדים נאלצים לבלות ימים ארוכים בין ארבעת הקירות ואף ללמוד מהבית, כדאי להעניק להם את הסביבה הנעימה, הנוחה והמתאימה ביותר, שתאפשר להם להעביר את הזמן בנעימים וללמוד באופן יעיל.