מדריכים וטיפים

מה ההבדלים בין מקרר ביתי למקרר מקצועי?

יש פעמים בהן אנשי מקצוע נמנעים מרכישת הציוד המקצועי, היקר יותר, ומסתפקים ברכישת הציוד העממי יותר, זה המיועד לחובבנים בתחום המקצועי שלהם. לעיתים קרובות, הדבר נעשה כדי למזער את ההוצאות הגבוהות-ממילא שלהם. בחלק מהמקרים, בתחומים מסוימים, השיקול הכלכלי המתערב בשיקול העסקי, מצדיק את ההחלטה שברכישת ציוד מקצועי פחות, במקרים אחרים, שכרם של המקצוענים יוצא בהפסדם, והעדפה שלהם איננה פוגשת את הדרישה העסקית ההולכת וגדלה ואת הסטנדרטים הגבוהים שהיא מציבה לצידם. אחד מהתחומים הללו הוא תחום המקררים, שבו, ניתן לומר, שבעיקר בשנים האחרונות, היטשטש ההבדל בין מקרר ביתי למקרר מקצועי, ושני התחומים הללו, כאחד, שואפים לרמות תכנון וביצוע גבוהות מבעבר.

כיום, מקררים מקצועיים-מסחריים כבר אינם ציוד השמור אך ורק למסעדות, מאחר וישנה כמות גדלה והולכת של בעלי בתים שרוכשים מקרר מסחרי כדי לספק את הצרכים ההולכים וגדלים של משפחותיהם. מקררים אלה עשויים להיראות דומים למקרר הביתי, אולם ישנם מספר הבדלים בולטים, בעיקר בכל הנוגע לאחזקתם ולתיקונם וליעילות האנרגטית שלהם. אז, מהם, בעצם, ההבדלים בין מקרר ביתי למקרר מקצועי? האם ניתן להחליף ביניהם בקלות כזו בבית פרטי? ובמסעדה? בואו נצלול לתוך העניין, וננסה לגבש מסקנות!

מקררים מקצועיים כיום נראים מפוארים ועכשוויים

עד לפני מספר שנים, כשהבטת על מקררים מסחריים ידעת בדיוק שהם כאלה – הם היו גדולים, מגושמים, ובעיקר – פונקציונאליים. כן, אין ספק שהמילה “פונקציונליות” הייתה כתובה עליהם באותיות קידוש לבנה, מאחר ובשאר התכונות שלהם, נחיתותם אל מול המקררים הביתיים בלטה לעין כבר מהרגע הראשון. אף בעל בית פרטי לא חלם לארח במטבחו את מפלצות הנירוסטה המכוערות הללו, במיוחד לא במטבחים הפתוחים שהיו גלויים לעיני האורחים! עם השנים, ואם התפתחותן של מגמות קולינאריה ואירוח שונות, המטבחים המקצועיים-המסחריים הפכו לחשופים יותר לעין ציבור הסועדים, וכשתוכניות תחרות בישול שונות הביאו את המצלמות אל תוך המטבחים המקצועיים, כל תחום ציוד הכנת המזון נדרש להפוך לאסתטי ולייצוגי יותר. כלומר, מכל ציוד המטבח המקצועי נדרש להפוך למאיים פחות, דקורטיבי יותר. ניתן להבחין בכך, למשל, בתחום המיקסרים ומעבדי המזון, בדיוק באותה המידה שניתן לזהות זאת בתחום המקררים המקצועיים. אמנם, גם המקררים הביתיים התקדמו והתעדכנו, אולם, אל מול הזינוק המואץ קדימה שעשו המקררים המקצועיים, ניתן לומר, שהם, למעשה, הפכו ל-Second best choice, למי שחיפש מקרר ביתי על גבול המקצועי.

מקררים מקצועיים זוכים בדירוג אנרגטי גבוה יותר

מקררים מסחריים / מקצועיים נתונים תחת מגבלות אנרגיה נוקשות יותר, מה שהופך את יצרניהן לנתונים תחת לחץ ופיקוח מתמיד של הרשויות, משרדי איכות הסביבה וכן הלאה. עבור אנשים פרטיים הרוכשים מקרר מקצועי מדובר בשיפור ניכר. כמובן, תחת תחשיב עלות-תועלת ולא באופן המנותק מהמציאות.

מקררים מקצועיים עמידים יותר

חומרי הגלם המשמשים לבניית מקררים מקצועיים, למשל, נירוסטה, נחשב לאחד מהחומרים בעלי התנגדות יוצאת דופן ועמידות בפני קורוזיה. אורך החיים של מקררים מקצועיים ארוך יותר בהשוואה לזה של המקררים הביתיים והם נדרשים לעבור (ובהצלחה!) את כל מבדקי הערכת האיכות הקיימים, אחרת הם אינם משוחררים לשוק. בנוסף, מרבית המקררים המקצועיים עשויים מחומרים שפחות רגישים לשריטות ולהצטברותם של חיידקים, על מנת לאפשר שמירה על היגיינה שלהם.

למקררים מקצועיים ישנה קיבולת גבוהה יותר לאחסון מוצרי מזון

מקררים מסחריים מיוצרים מתוך כוונה לשרת את הביקוש של מאות אלפי לקוחות מתחלפים, בניגוד לשלושה – ארבעה אותם משרת המקרר הביתי הממוצע. נפח האחסון שלהם, לכן, צריך להיות גדול יותר מזה של המקררים הביתיים. על מנת להקל על ניקוי שטח גדול כל כך, מוכנסים במקרר המקצועי שיפורים כמו פינות מעוגלות, המקצרות ומקלות כדי להקל על תהליך הניקוי של המקרר.

ביצועי המדחס שונים בין שני סוגי המקררים

מקררים ביתיים מציעים ביצועי מדחס נמוכים כמו גם בידוד מינימלי שמטרתו למנוע אובדן הקור. לא רק זה, אלא שמקררים אלה גם סובלים משינויים ומחוסר יציבות בטמפרטורה – דבר שאף בעל עסק המתמחה במזון איננו יכול להסתכן בקיומו. מצד שני, מקררים מקצועיים-מסחריים מציעים ביצועי מדחס גבוהים, ויציבות בכל אחד מהאספקטים שלהם, כמו שמצופה מציוד מקצועי.

בעיית האחסון בדלת

אחת מהטעויות הנפוצות ביותר שאנשים פרטיים עושים, היא לאחסן רכיבי מזון רגישים (כקרטוני החלב, לדוגמה) בדלת של המקרר. למרות ההתאמה המושלמת של קרטון החלב למקום שבדלת המקרר הביתי (נו, תסתכלו על זה, זה לא המקום המושלם לכך?), בפועל, הטמפרטורה בדלת גבוהה מעט יותר מאשר בשאר המקרר, ולכן, למעשה, כל רכיב מזון רגיש שיאוחסן במדפים שעל דלת המקרר הביתי, יתקלקל במהירות רבה יותר, מאשר לו היה מאוחסן בתוך המקרר עצמו. לעומת זאת, מקררים מקצועיים אינם סובלים מהבעיה הזו, ורובם, גם מגיעים כיום עם מערכת התראה שמטרתה ליידע בכל פעם שהטמפרטורה במקרר (כן, גם בדלת) יורדת מתחת לטמפרטורה המומלצת.

אחרי כל אלה, ממש לא מפתיע אף אחד כי בעלי בתים פרטיים אימצו לעצמם בחדווה רבה את המקררים המקצועיים. התעלומה היחידה שנשארה בלתי פתורה היא, מדוע, עם כל יתרונות המקרר המקצועי, עדיין חושבים מסעדנים ובעלי עסקים בתחום המזון, על רכישת מקררים ביתיים במקום מקררים מקצועיים?