מקררים לרכב

מקרר לרכב עם או בלי מדחס ומדוע?

למרבה הצער, שמירה על המזון קר במכונית שלכם או בקרוון, איננה מהירה וקלה כמו חיבור תקע המקרר לתוך שקע הנמצא בקיר. למרות זאת, עומדות בפניכם לפחות שתי אפשרויות שונות לבחירה – צידנית רגילה שאיננה מחוברת לכל סוג של חשמל (ושומרת על המזון והמשקה מקוררים באמצעות קרחונים) ומקרר לרכב שהוא משהו יותר משוכלל מהצידנית הפרימיטיבית והמגבילה. ברמת הפתרון השנייה, האפשרות הזולה ביותר היא צידנית חשמלית (Electrically Assisted Cooler), המתפקדת כצידנית רגילה, אבל בסיועו של החשמל, היא מסוגלת לשמור על הקור הבסיסי במשך פרק זמן ארוך יותר. היא מספקת פתרון נהדר לסוף שבוע לבדכם (או אפילו סופ”ש זוגי לא ארוך במיוחד) בחיק הטבע, אבל לפרק זמן ארוך יותר, למשפחה גדולה יותר או למוצרים הרגישים לקלקול, תצטרכו משהו מעט יותר רציני ממנה.

כתבה מומלצת: 6 הטעיות הכי גדולות ברכישה של מקרר לרכב

הקדמה קצרה על כיצד עובד קירור

לפני שאנחנו יורדים לפרטים, חשוב שתהיה הבנה בסיסית של כיצד מקרר עובד. במערכת המקרר יש משהו שנקרא refrigerant – נוזל קירור.

תארו לעצמכם קומקום רותח. הקומקום מוסיף אנרגיית חום למים, דבר, שבסופו של דבר, הופכים את המים מנוזל לגז – אדים. נוזל הקירור הוא חומר כימי (מבחינה היסטורית, גז הפריאון היה בשימוש לפני כן) אשר נמצא במצב צבירה נוזלי בטמפרטורות קרות מאד והופך לגז בטמפרטורת החדר.

נוזל הקירור מאוחסן במערכת הצינורות והצינוריות של המקרר. בליבה של מערכת זו מצוי מכשיר הנקרא מדחס. המדחס מטפל בגז עד שהוא הופך לנוזל. הנוזל, במצבו זה, עוזב את המדחס ועובר לתוך צינור המאייד, הממוקם בתוך קירות המקרר. בדיוק כפי שהמים סופגים את החום מהקומקום כאשר הוא רותח, כאשר נוזל הקירור שב והופך לגז הוא “סופג” את כל החום מחלל המקרר. נוזל הקירור המחומם עובר דרך צינורות המאייד לתוך המעבה, שם הוא מחכה להידחס מחדש על ידי המדחס.

זהו עקרון הפעולה הנמצא מאחורי המקרר הביתי שלנו. אבל, המקרר הביתי פועל על מקור חשמל יציב וחזק, מאחר ומדחסים דורשים אנרגיה רבה לפעולתם. אם תנסו להפעיל מקרר ביתי ישירות ממצבר המכונית שלכם באמצעות ממיר קטן, תגלו, כי תוך מספר דקות, יתרוקן המצבר שלכם לחלוטין. מסיבה זו, יצרני המקררים לרכב נאלצו לגלות יצירתיות אמיתית בעת תכנון מקרר לרכב המסוגל לפעול על אנרגיית DC במתח נמוך.

כיצד, בכל זאת, מקררים מזון ברכב?

כשמדובר בשמירה על המזון שלכם קר תוך כדי תנועה, עומדות בפניכם שתי קבוצות אפשרויות שונות, כשלכל אחת מהאפשרויות הללו ישנם היתרונות והחסרונות שלה

האפשרות הראשונה – מקרר טרמו-אלקטרי 12V לרכב

זוהי בדרך כלל האפשרות הראשונה שאנשים בוחנים. ישנם שלושה יתרונות עיקריים למקרר מסוג זה:

הוא זול

סוגים אלה של “צידנית משוכללת” נחשבים לזולים דיים כדי להירכש של בדחף סביר של רכישה. בדרך כלל, בשל כך, צרכנים רבים פשוט מחליטים לנסות אותם, לפני שהם מתכוונים להשקיע בדגמים מתקדמים ויקרים בהרבה מהם. הם דומים הרבה יותר לצידנית הרגילה מאשר למקרר המיועד לרכב, ונמכרים, לעתים קרובות, כשדרוג לצידנית הבסיסית המבוססת על הקרחונים.

הוא מתחבר ישירות לתקע המצית ברכב שלכם

אתם לא צריכים להתעסק בחיווט מפואר, ואתם גם לא צריכים להשקיע זמן בהתקנתם. פשוט הכניסו אותם לרכב שבו אתם בוחרים לנסוע, חברו לשקע 12V סטנדרטי, ואתם יכולים לצאת לדרך.

הוא יכול לפעול על מצבר רכב רגיל

למרות שמצבר הרכב שלכם מפיק 12 וולט, לא כל מכשיר 12V יכול לפעול באמצעותו. למצבר ישנו הרבה כוח, אבל גם משהו פשוט כמו להשאיר את הפנסים דולקים במהלך לילה שלם יכול לרוקן אותו. הסיבה לכך, היא כי המצבר נועד לעמוד בצורך בפולסים קצרים של אנרגיה, בדיוק כמו אלה הנדרשים כדי להתניע את המכונית. אספקת כמויות קטנות של זרם לאורך תקופות זמן ארוכות עלולה לרוקן את המצבר שלכם מהר מאד. זוהי הסיבה מדוע רוב מכשירי 12 וולט דורשים סוללות ומצברים מסוג “Deep Cycle” , המתוכננים לצריכת מתח בתקופות ממושכות. למרות זאת, מקרר טרמו-אלקטרי 12V לרכב, לרוב, אינו מצריך מצבר או סוללה מיוחדת כדי לפעול בהצלחה.

החיסרון הגדול של מקררים מסוג זה, הוא שלא באמת ניתן לצפות מהם לעבוד ולתפקד כמקרר לאורך זמן, גם לאחר שימוש באפקט פלטייה (הלאינו אתכם די בפיזיקה להיום, אם בא לכם להרחיב – בבקשה). כך שאתם נשארים עם משהו שאיננו עובד טוב יותר מאשר צידנית רגילה מלאה בקרח אשר אורך החיים שלו במעט יותר ארוך מהקרח הרגיל.

האפשרות השנייה – מקרר לרכב 12V

אם אתם רוצים (או צריכים) שהמזון שלכם יישאר קר למשך 24 שעות או יותר, תצטרכו להוציא את הכסף על משהו שעובד מעט טוב יותר ובאופן רציני מעט יותר. פה, אנחנו כבר מדברים על משהו שהרבה יותר דומה למקרר הביתי מבחינת הביצועים, והוא מתאים גם למשפחות גדולות יותר, גם למזונות בסיכון של קלקול וכד’. ישנם דגמי מקרר לרכב עם מדחס שצריכת האנרגיה שלהם היא נמוכה יותר מצריכתם של האחרים, וניתן להסב אותם לשימוש על פאנל סולארי, לצורך שהיה ממושכת יותר בשטח. הם נחשבים לרציניים וכבעלי ביצועים טובים, אפילו כאשר מדובר בהשהיה ברכב חם או בטמפרטורות גבוהות. מקררים לרכב עם מדחס מסוגלים לקרר ולהקפיא בהצלחה גם כשהם אינם מוצבים על שטח ישר, כך שגם אם מחירם גבוה באופן ניכר מזה של החלופות, עדיין, ההשקעה משתלמת לחובבי השטח האמיתיים. במקרים רבים, מקררי 12 וולט עם מדחס מהווים את האפשרות הטובה ביותר. הם מגיעים במחיר “נאה” למדי, אם כי, לרוב, הם עדיין זולים יותר מהמקרר הביתי הרגיל שלכם. הם מציעים דרך יעילה לשמור על המזון קר (או קפוא) תוך שימוש מצומצם למדי באנרגיה, כשהם נשענים לצורך כך על מצבר המכונית שלכם, על מקור אנרגיה קבוע או על מערכת סולארית חיצונית. בנוסף לכך, הם מיועדים לעמוד גם בכל הקפיצות והבאמפרים, אותם מזמנות לכם הדרכים הבלתי סלולות שבטבע.